Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

نامه شام در مورد معاملات تجاری با ایران به اتاق بازرگانی اروپا هشدار داد

NaameShaam_logoفعالان: «تجارت با ایران را به رفع مشکلات حقوق بشری در ایران و توقف نقش این کشور در بحران سوریه پیوند بزنید»

تهران/دمشق، 23 ژوئن 2014 – گروه فعالان نامه شام امروز از اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا خواست که از سر گرفتن روابط تجاری با ایران را به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران و دست کشیدن حکومت این کشور از دخالت در سوریه منوط کند.

نامه شام امروز در نامه‌ای گروه‌ها و سازمانهای تجاری در آلمان، فرانسه، بریتانیا، هلند و اتریش را مورد خطاب قرار داد  . همچنین نسخه هایی از این نامه به انجمن‌های تجاری فعال در سطح اتحادیه اروپا در وبسایت های  LinkedIn.com و  Xing.com
نیز ارسال شد.

سخنگوی نامه شام، پیمان کامور گفت: «ما از شرکت ها و گروه‌های عمده تجاری می‌خواهیم به اعضایشان بگویند که باید فشار بیشتری برای بهبود وضعیت حقوق بشر و توقف دخالت ایران در بحران سوریه به حکومت ایران وارد شود.»

او می افزاید: «ما هیچ نوع مخالفتی با روابط تجاری بین ایران و سایر کشورها نداریم، اما بر این حقیقت نیز نمی‌توانیم چشم ببندیم که بخش عظیمی از منافع اقتصادی حاصل از این روابط صرف سرکوب و تضییع حقوق اساسی ایرانیان و همینطور جنایات جنگی و بشری در سوریه می شود. »

به گفته کامور: «نمایندگان تجاری هریک از این کشورها باید به دولت متبوع خود بگویند که بدون احترام ایران به حقوق بشر و خروج سربازانش، اعم از سپاه پاسداران و حزب الله لبنان، نباید تحریم های اعمال شده برعلیه ایران متوقف شوند. آن‌ها باید از حکومت ایران بخواهند که دست از حمایت اقتصادی و نظامی از حکومت اسد بردارد.»

نامه شام معتقد است گفتگوهای اتمی فعلی بین کشورهای 1+5 (ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه+ آلمان) و ایران باید به وضعیت حقوق بشری ایران و همینطور نقش این کشور در بحران سوریه مربوط شمرده شود.

از ابتدای 2014 و با تقویت امیدها برای رفع قریب الوقوع تحریم های اقتصادی علیه ایران، گروه‌های بازرگانی اروپایی شروع به رقابت برای برقراری روابط تجاری با دولت و شرکت های ایرانی کرده اند.

کامور هشدار داد: «مطمئن باشید نامه شام شرکت ها و گروه‌های تجاری که برای منفعت اقتصادی خود بر رنج میلیونها سوری و ایرانی چشم ببندند را رسوا خواهد کرد. »

برای اطلاعات بیشتر:
لطفاً از طریق این آدرس ایمیل: [email protected] با سخنگوی نامه شام، حسین امیر تماس بگیرید.

پانویس برای روزنامه نگاران:

[1] متن کامل این نامه سرگشاده را می‌توانید اینجا بخوانید: http://tinyurl.com/p8gou47

[2] لیست سازمانها و گروه‌هایی که نامه را دریافت کرده اند:

  •   Deutsch-Iranische Handelskammer e.V، هامبورگ، آلمان،  www.dihkev.de/en
  • Deutscher Industrie- und Handelskammertag، برلین، آلمان،  http://www.dihk.de/en
  • Nah- und Mittelostverein e.V. (NUMOV)، برلین، آلمان،  http://www.numov.org/en
  • EUROCHAMBRES – Association of European Chambers of Commerce and Industry، بروکسل، بلژیک، http://www.eurochambres.eu
  • The British Iranian Chamber of Commerce، لندن، بریتانیا،  http://www.bicc.org.uk
  • Iranian-Dutch Business Association، زواننبرگ، هلند،  http://www.idba.biz
  • Chambre Franco-Iranienne de Commerce et d’Industrie، تهران، ایران، http://cfici.org/home.php
  • Chambres de Commerce et d’Industrie Françaises à l’International، پاریس، فرانسه،  http://www.uccife.org
  • Wirtschaftskammer Österreich، وین، اتریش، https://www.wko.at/Content.Node/Dienststellenkontaktseite.html?orgid=20850
  • Aussenwirtschaft Austria, Wirtschaftskammer Österreich/Außenwirtschaftscenter Teheran، تهران، ایران، https://www.wko.at/Content.Node/service/aussenwirtschaft/ir/Information—Iran.html

گروه‌های تجاری آنلاین:

  • France – Iran Trade & Investment Network (FITIN), http://www.linkedin.com/pub/france-iran-trade-investment-network-fitin/81/9b0/5a9
  • IRAN Business Network, http://www.linkedin.com/groups/IRAN-Business-Network-80893?gid=80893&trk=vsrp_groups_cluster_name&trkInfo=VSRPsearchId%3A99759651401882107926%2CVSRPtargetId%3A80893%2CVSRPcmpt%3Agroups_cluster
  • Business Network, http://www.linkedin.com/groups/Iran-Europe-Business-Network-3985968/about
  • IRAN – Import, Export, Trading, http://www.linkedin.com/groups/IRAN-Import-Export-Trading-4095326
  • The Iranian Business Forum, https://www.xing.com/net/iran_business_forum
  • Deutsch-Iranische Business Club, https://www.xing.com/net/dibc
  • Tehran Business Community, https://www.xing.com/de/communities/groups/tehran-business-community-ef3d-1005152/about
  • Iran Business Club, https://www.xing.com/de/communities/groups/iran-business-club-ef3d-1000940/about

[3] نامه شام یا «نامه هایی از سوریه» گروهی است متشکل از فعالان و شهروندخبرنگاران ایرانی، سوری و لبنانی که با هدف اطلاع رسانی در مورد سیاست‌ها و نقش دولت ایران در بحران سوریه گردهم آمده اند. علاوه بر گردهم آیی ها و فعالیت‌هایی از این دست، گروه در زمینه رصد و اطلاع رسانی در مورد اخبار غیرواقعی و یک طرفه تولید شده توسط رسانه‌های حکومتی و طرفدار اسد در ایران نیز فعالیت می‌کند و وقایع عمده مربوط به جنگ سوریه را از زواویه دیدی بی طرفانه به دوزبان انگلیسی و فارسی گزارش می کند. رسانه‌های چندانی نمی‌توان یافت که با این تمرکز این موضوع را دنبال کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نامه شام به وبسایت این گروه www.naameshaam.org  مراجعه کنید.

در روز 8 آوریل فعالان نامه شام در اعتراضی آرام در مقابل هتل محل اقامت وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر مقامات ایرانی در برلین گرد هم آمدند. این مقامات ایرانی برای شرکت در کنفرانسی تجاری با شرکت چهره‌های تجاری آلمانی در برلین حاضر شده بودند. در روز سوم ماه مه 2014 نیز نامه شام یک تجمع اعتراضی آرام دیگر در وین و در محل گفتگوی رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران در زمینه برنامه هسته ای ایران برگزار کرد.
برای اطلاعات بیشتر: http://bit.ly/1hJQAF8 و http://bit.ly/SHAdgi

پس زمینه:

پیشتر چهره‌های متعددی از میان مقامات ایرانی و رهبران حزب الله اعلام کرده‌اند که بدون حمایت عظیم مالی و نظامی ایران حکومت بشار اسد نخواهد توانست مدت طولانی دوام بیاورد. در بیشتر درگیری‌های مهم در سوریه بیش و پیش از نیروهای ارتش این کشور، نیروهای سپاه پاسدارن و حزب الله می جنگند. بسیاری از ایست های بازرسی موجود در شهر دمشق توسط شبه نظامیان عراقی اداره می شودند و فرماندهان سپاه خود معترفند که عملیات بزرگ نظامیانجام شده بر علیه مخالفان جکومت سوریه توسط آن‌ها سازماندهی و کنترل می شود.

بر اساس تخمین ها میلیاردها تومان از بودجه عمومی ایران هر ماه برای نگه داشتن اسد در راس قدرت هزینه می شود. تأمین بخش عمده هزینه‌ها در مناطقی از سوریه که تحت کنترل حکومت ایران قرار دارد بر عهده حکومت ایران است و از طریق تزریق این بودجه میلیاردی به بانک مرکزی سوریه است که حکومت این کشور قادر به پرداخت حقوق و واردات غذا . سایر اقلام برای حامیان خود است. واحد پول سوریه در صورت عدم وجود این حمایت اقتصادی مدتها پیش سقوط کرده بود.

علاوه بر این حکومت ایران است که هزینه سلاح های روسی خریداری شده از سوریه برای تسلیح نیروهای حکومت سوریه را می‌پردازد و بودجه لازم برای عملیات نظامی صورت گرفته توسط نیروهای سپاه، جنگجویان حزب الله و شبه نظامیان عراقی در حال نبرد در سوریه را می پردازد.

در حال حاضرحاکم واقعی در سوریه، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است. سپاه قدس کنترل نیروهای مسلح رژیم اسد و همینطور وضعیت اقتصادی و سیاسی سوریه را بر عهده دارد. بشار اسد اکنون دیگر معاون سردار سلیمانی به شمار می آید.

همزمان مردم ایران هر روز بیش از پیش در معرض دشواری های اقتصادی قرار می‌گیرند و فقر و محرومیت در کشور افزایش می یابد. ما در نامه شام معتقدیم که ایران تمام رمق خود را در سوریه می بازد. سوریه رفته‌رفته به ویتنامی برای ایران تبدیل شده است.

برای اطلاعات بیشتر:
http://bit.ly/1hApIXP
http://bit.ly/1pWhDPF
http://bit.ly/1oNi9M9
http://bit.ly/1qhKsDu
http://bit.ly/1m7JKF6

 

پاسخ دهید