Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

نامه سرگشاده نامه شام به سازمانهای بازرگانی اتحادیه اروپا در مورد تجارت با إيران

Rouhani Moderate & Khamenei Iran Cartoon
این نامه از سوی گروه فعالان نامه شام نگاشته می‌شود تا به مسائلی در مورد پیشی گرفتن صاحبان تجارت و صنایع بر یکدیگر برای برقراری ارتباط تجاری با ایران اشاره کند، رقابتی که از ابتدای 2014 و با قوت گرفتن امیدها برای رفع تحریم های بین‌المللی علیه ایران آغاز شده است.

نامه شام یا «نامه هایی از سوریه» گروهی است متشکل از فعالان و شهروندخبرنگاران ایرانی، سوری و لبنانی که در تلاشند توجه ناظران را به سیاست‌ها و نقش ایران در سوریه جلب کنند. ما همچنین اقدام به رصد و بررسی اخبار دروغینی می‌کنیم که در حمایت از حکومت سوریه از رسانه‌های ایران منتشر می‌شود. بعلاوه، برای اعمال فشار بر حکومت ایران برای خروج نیروهایش از سوریه و توقف حمایت از رژیم جنایتکار اسد،  نامه شام تجمعاتی اعتراض آمیز و آرام نیز برگزار می‌کند تا افکار عمومی را متوجه بحران سوریه کند.

در هشتم آوریل 2014، فعالان نامه شام در اعتراضی آرام در مقابل هتل محل اقامت وزیر صنعت، تجارت و معدن ایران و سایر اعضای گروه همراه او گرد آمدند. این گروه برای نشستی تجاری با صاحبان سرمایه در آلمان به این شهر دعوت شد بود. برای اطلاعات بیشتر:
http://bit.ly/1hJQAF8

در روز سوم ماه مه 2014 نیز نامه شام یک تجمع اعتراضی آرام دیگر در وین و در محل گفتگوی رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران در زمینه برنامه هسته ای ایران برگزار کرد.
http://bit.ly/SHAdgi

ما از شما خواهشمندیم مواضع، نگرانی‌ها و خواسته‌های ما در مورد روابط تجاری شرکت ها در کشور متبوع شما و ایران را به اطلاع اعضای خود برسانید:

  • ما هیچ نوع مخالفتی با روابط تجاری بین ایران و سایر کشورها نداریم، اما بر این حقیقت نیز نمی‌توانیم چشم ببندیم که بخش عظیمی از منافع اقتصادی حاصل از این روابط صرف سرکوب و تضییع حقوق اساسی ایرانیان و همینطور جنایات جنگی و بشری در سوریه می شود.
  • نمایندگان تجاری اروپا و همینطور سیاستمداران باید توجه کنند که با تجارت با ایران که سابقه و عمل‌کرد سیاهی به لحاظ حقوق بشری دارد،  به صورت غیر مستقیم در حال حمایت از رژیم جنایتکار سوریه هستند. آن‌ها نمی‌توانند به صورتی عادی روابط تجاری خود با ایران را دنبال کنند در حالی که سوری ها توسط نیروهای بشار اسد، سپاه پاسداران و حزب الله لبنان کشته و آواره می شوند.  همه این گروه‌ها با کنترل و حمایت حکومت ایران در سوریه می جنگند.
  • سازمانها و نهادهای تجاری اروپایی که در حال معامله با ایران هستند باید برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران و پایان دخالت ایران در سوریه بر طرف ایرانی خود فشار وارد کنند.
  • بهبود و گسترش روابط تجاری با ایران باید به امنیت منطقه، اصلاحات دموکراتیک در ایران و حفظ حقوق اولیه شهروندان در ایران مربوط و منوط شود.
  • نمایندگان تجاری هریک از این کشورها باید به دولت متبوع خود بگویند که بدون احترام ایران به حقوق بشر و خروج سربازانش، اعم از سپاه پاسداران و حزب الله لبنان، نباید تحریم های اعمال شده برعلیه ایران متوقف شوند. آن‌ها باید از حکومت ایران بخواهند که دست از حمایت اقتصادی و نظامی از حکومت اسد بردارد
  • آن‌ها باید بعلاوه از حکومت ایران بخواهند که حمایت اقتصادی و نظامی خود از حکومت سوریه را متوقف کند.
  • سازمانهای تجاری اروپایی نمی‌توانند به خاطر پیشرفت‌های جزئی در مذاکرات هسته ای  بر رنج غیرقابل تصور میلیونها ایرانی و سوری چشم  ببندند. پیشتر 20 جولای 2014 به صورت غیر رسمی به عنوان فرصت نهایی برای رسیدن به تواقف نهایی بین ایران و کشورهای 1+5 (ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه+ آلمان) مشخص شده بود، اما این مهلت می‌تواند تمدید شود.
  •  مذاکرات فعلی بین کشورهای 1+5 و ایران باید به وضعیت حقوق بشر در ایران و نقش ایران در سوریه پیوند زده شود.
  •  از دولت شما، اتحادیه اروپا و ایالات متحده انتظار می‌رود بالاترین استانداردهای اخلاقی و سیاسی را طی مذاکرات هسته ای با ایران در نظر بگیرند. شما نمی‌توانید سرکوب مخالفان در ایران و ماجراجویی سپاه پاسدران در سوریه را نایدیده بگیرید.

بی صبرانه منتظر پاسخ شما هستیم.
با احترام،
حسین امیر
سخنگوی نامه شام
[email protected]

پس زمینه:
پیشتر چهره‌های متعددی از میان مقامات ایرانی و رهبران حزب الله اعلام کرده‌اند که بدون حمایت عظیم مالی و نظامی ایران حکومت بشار اسد نخواهد توانست مدت طولانی دوام بیاورد. در بیشتر درگیری‌های مهم در سوریه بیش و پیش از نیروهای ارتش این کشور، نیروهای سپاه پاسدارن و حزب الله می جنگند. بسیاری از ایست های بازرسی موجود در شهر دمشق توسط شبه نظامیان عراقی اداره می شودند و فرماندهان سپاه خود معترفند که عملیات بزرگ نظامیانجام شده بر علیه مخالفان جکومت سوریه توسط آن‌ها سازماندهی و کنترل می شود.

بر اساس تخمین ها میلیاردها تومان از بودجه عمومی ایران هر ماه برای نگه داشتن اسد در راس قدرت هزینه می شود. تأمین بخش عمده هزینه‌ها در مناطقی از سوریه که تحت کنترل حکومت ایران قرار دارد بر عهده حکومت ایران است و از طریق تزریق این بودجه میلیاردی به بانک مرکزی سوریه است که حکومت این کشور قادر به پرداخت حقوق و واردات غذا . سایر اقلام برای حامیان خود است. واحد پول سوریه در صورت عدم وجود این حمایت اقتصادی مدتها پیش سقوط کرده بود.

علاوه بر این حکومت ایران است که هزینه سلاح های روسی خریداری شده از سوریه برای تسلیح نیروهای حکومت سوریه را می‌پردازد و بودجه لازم برای عملیات نظامی صورت گرفته توسط نیروهای سپاه، جنگجویان حزب الله و شبه نظامیان عراقی در حال نبرد در سوریه را می پردازد.
در حال حاضرحاکم واقعی در سوریه، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است. سپاه قدس کنترل نیروهای مسلح رژیم اسد و همینطور وضعیت اقتصادی و سیاسی سوریه را بر عهده دارد. بشار اسد اکنون دیگر معاون سردار سلیمانی به شمار می آید.
همزمان مردم ایران هر روز بیش از پیش در معرض دشواری های اقتصادی قرار می‌گیرند و فقر و محرومیت در کشور افزایش می یابد. ما در نامه شام معتقدیم که ایران تمام رمق خود را در سوریه می بازد. سوریه رفته‌رفته به ویتنامی برای ایران تبدیل شده است.

برای اطلاعات بیشتر:
http://bit.ly/1hApIXP
http://bit.ly/1pWhDPF
http://bit.ly/1oNi9M9
http://bit.ly/1qhKsDu
http://bit.ly/1m7JKF6

 

پاسخ دهید