Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

انتشار دومین نامه سرگشاده نامه شام به رئیس جمهور ایالات متحده در واشنگتن‌پست: دخالت ایران در سوریه مرگ و ویرانی به بار آورده، به تنش‌های فرقه‌ای دامن زده است

Naame_Shaam_ad2_WP_dec2015_FINALانتشار دومین نامه سرگشاده نامه شام به رئیس جمهور ایالات متحده در واشنگتن‌پست

دخالت ایران در سوریه مرگ و ویرانی به بار آورده، به تنش‌های فرقه‌ای دامن زده است

لاهه، ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵- گروه فعالان نامه‌شام (۱) امروز دومین نامه سرگشاده خود خطاب به رئیس‌جمهور ایالات متحده، باراک اوباما را در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرد.

این نامه به دخالت نظامی حکومت ایران در سوریه به منظور نجات حکومت بشار اسد و حفظ جریان انتقال سلاح از طریق خاک سوریه به حزب‌الله در لبنان می‌پردازد.  مداخله‌ای که نه تنها تاکنون منجر به جان باختن انبوهی از مردم سوریه و ویرانی کشور شده، آتش تنش‌های فرقه‌ای را نیز شعله‌ورتر کرده زیرا بسیاری از مسلمانان سنی را به سمت پیوستن به داعش و یا سایر گروه‌های تندرو اسلامی سوق داده است.

عنوان نامه این است: «اندوه و یاس بی‌پایان در سوریه، آقای رئیس‌جمهور. بی‌پایان».

این نامه سرگشاده چنین ادامه پیدا می‌کند:‌ «همزمان، مرگ، ویرانی و پاکسازی فرقه‌ای در ابعادی کم سابقه در سوریه تبدیل به امری روزمره شده است. یکی از اصلی‌ترین عوامل این فجایع در میدان جنگ سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان تحت‌ کنترل آن -حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعه عراقی و افغان- هستند؛ گروه‌هایی که عمده عملیات مهم انجام شده در سوریه از اواسط سال ۲۰۱۳ تاکنون را به نمایندگی از حکومت اسد برعهده گرفته و اجرا کرده‌اند».

«به تازگی هواپیماهای روس نیز به کمک این شبه‌نظامیان شتافته‌اند؛ هواپیماهایی که در واقع مشغول بمباران کردن شورشیان سوری تحت حمایت ایالات متحده هستند. داعش یا دولت اسلامی به ندرت توسط این هواپیماها هدف قرار می‌گیرد. مناطق تحت کنترل حکومت سوریه در واقع در اشغال ایران و شبه‌نظامیان تحت فرمان آن هستند، نیروهایی که برنامه‌ای سیستماتیک برای پاکسازی فرقه‌ای شهرهای دمشق، حمص و برخی دیگر مناطق را در دستور کار دارند».

در ادامه این نامه آمده: «ناامیدی و عدم وجود حمایت جدی و همینطور سیاست‌های فرقه‌گرایانه ایران در منطقه باعث شده بسیاری از مسلمانان سنی‌مذهب در سوریه (و همینطور عراق) به داعش و گروه‌های وابسته به القاعده بپیوندند. مسلمانان سنی فکر می‌کنند ایالات متحده سوریه (و عراق) را به ازای توافق هسته‌ای امضا شده در جولای ۲۰۱۵،‌ به ایران واگذار کرده است. بسیاری در خاورمیانه حتی فکر می‌کنند ایالات متحده دیگر برای ارزش‌هایی نظیر آزادی و حقوق بشر اهمیتی قائل نیست».

«انتشار خبر دیدار هیئت‌های تجاری غربی از ایران به منظور امضای قراردادهای جدید،  تبدیل به خوراکی برای ماشین تبلیغاتی داعش شده است. قول‌های توخالی ایالات متحده برای حمایت از شورشیان میانه‌رو در سوریه، باقی‌مانده اعتبار غرب را هم از بین برده‌است. عدم وجود اراده سیاسی جدی در سوریه، هر روز وضعیت را بدتر از پیش می‌کند».

«اکنون روسیه نیز با استفاده از شکست غرب در برداشتن قدم‌های لازم،  قدم به میدان گذاشته است. محصول این اقدام، چیزی نیست جز بروز تندروی‌ها و ترورهای بیشتر، افزایش تعداد پناهندگان و تجزیه خاورمیانه؛ نتایجی که نمی‌تواند به نفع ایالات متحده و همپیمانان آن باشد.»

در این نامه سرگشاده، در ادامه از رئیس‌جمهور ایالات متحده خواسته شده:

  • «با جنگ سوریه به منزله یک درگیری مسلحانه بین‌المللی کنید که یک طرف آن نیروهای اشغالگر ایران و روسیه هستند و در سوی دیگر آن مردم سوریه برای آزادی از اشغال تلاش می‌کنند.
  • از ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی حمایت کنید تا به جنایات جنگی و بشری که در این کشور روی داده است رسیدگی شود.
  • روسیه را با تحریم‌های اقتصادی و انزوای بین‌المللی بیشتر تحت فشار قرار دهید تا دست از همراهی با ایران برداشته و در حل بحران سوریه نقش ایفا کند.
  • به تعهدات خود در تسلیح و آموزش تعداد کافی از شورشیان میانه‌رو در سوریه عمل کنید تا بتوانند نه تنها با داعش و گروه‌های وابسته به القاعده، بلکه با نیروها و شبه‌نظامیان تحت کنترل حکومت‌های سوریه و ایران نیز مقابله کنند.
  • طبق عرف بین‌المللی «مسئولیتِ محافظت»، در آسمان سوریه منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده تا ضمن محافظت از جان شهروندان، دسترسی انسان‌دوستانه نیز به قسمت‌های مختلف این کشور ممکن شود.
  • به سوری‌ها کمک کنید تا حکومتی دموکراتیک بنیان بگذارند که در آن قانون حکفرماست و جایی برای اسد و حامیانش در آن نیست».

این نامه سرگشاده با این پیام به پایان می‌رسد: «آقای رئیس‌جمهور، تنها ایالات متحده‌ است که می‌تواند سوریه و خاورمانه را از تجزیه و فروپاشی نجات بدهد».

همراه بااین نامه،‌ فوتومونتاژی از یک اسکناس سوری نیز توسط نامه شام منتشر شده که به تصویر ژنرال ایرانی، قاسم سلیمانی به عنوان کسی که کنترل سوریه را در دست دارد، منقش است- تصویری که بر حضور اشغالگرانه ایران در سوریه تاکید می‌کند.(۲)

یادداشت‌هایی برای اهالی رسانه:

نامه سرگشاده نامه شام خطاب به رئیس‌جمهور ایالات متحده، باراک اوباما در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۱۵ در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شده است.

در ماه‌های مه و ژوئن ۲۰۱۵ نیز نامه‌شام چهار نامه سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور ایالات متحده در روزنامه واشنگتن‌پست به چاپ رساند:

۱. « نامه شام» گروهی است متشکل از فعالان و شهروند روزنامه نگاران ايرانی، سوری و لبنانی که هدفش فاش کردن نقش حکومت ايران در بحران سوريه است. نامه شام به زبان فارسی به معنای «نامه‌هایی از سوریه»است. برای اطلاعات بیشتر در مورد گروه و فعالیتهای آن به اینجا مراجعه کنید:‌ www.naameshaam.org
اين گروه با حمايت «بنياد حکومت قانون» (مستقر در هلند) فعاليت می کند: www.lawrules.org

نامه‌شام تاکنون سه گزارش مفصل در مورد نقش حکومت ایران در سوریه منتشر کرده است:

۲. اینجا ببینید

پاسخ دهید