Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

نامه شام از وزرای خارجه ایالات متحده و دولت های اروپایی خواست در گفتگوهای هسته ای با ایران پای مسأله حقوق بشر و دخالت ایران در امور سوریه، عراق و لبنان را نیز به میان بکشند

NaameShaam_logoتهران/دمشق/بیروت، 7 جولای 2014 – گروه فعالان نامه شام امروز از چهار کشور عضو 1+5 خواست که طی مذاکرات هسته ای با ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور به موضوع نقض حقوق بشر در ایران و نقش ایران در بحران های موجود در سوریه، عراق و لبنان را نیز بپردازد.

در این نامه سرگشاده که به جان کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس و فرانک ووالتر اشتینمیر وزرای خارجه ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان ارسال شد، این گروه نوشته: «شما باید به حکومت ایران بگویید  در صورتی که ایران متعهد به رعایت حقوق پایه ای بشرنشود و نیروهای سپاه پاسداران، حزب الله و شبه نظامیان عراقی را را از سوریه خارج نکند تحریم های بین‌المللی لغو نخواهند شد. شما باید از حکومت ایران بخواهید حمایت اقتصادی و نظامی  از حکومت بشار اسد را متوقف کرده و دست از دخالت در امور عراق و لبنان بردارد.»

نامه شام این نامه را برای وزرای خارجه چین و سوریه ارسال نکرده است و در این نامه نوشته «ما بر این باوریم که دولت این دو کشور به طور کامل از حکومت های ایران و سوریه حمایت می‌کند و به انتقاداتی که از سیاست‌های خارجی آن‌ها می‌شود توجهی ندارد.»

دور جدید گفتگوهای هسته ای بین گروه قدرت‌های 1+5 (ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در روز دوم جولای در وین آغاز شده است و بناست تا 20 جولای ادامه یابد.

سخنگوی نامه شام، پیمان کامور گفت: «مرتبط ساختن گفتگوهای هسته ای با نقش ایران در بحران های موجود در سوریه، عراق و لبنان در حال حاضر آخرین فرصت موجود برای توقف خونریزی در سوریه و عراق و ایجاد ثبات در لبنان است. اگر ایران نیروهای  سپاه پاسداران، جنگجویان حزب الله و شبه نظامیان عراقی را از سوریه  و عراق خارج نکنند و حزب الله را وادار به انحلال یا ادغام در ارتش لبنان نکنند، منطقه روی ثبات و آرامش را نخواهد دید. دلیل اصلی حضور جدی ایران در جنگ سوریه و در عراق این است که بتواند انتقال موشک به حزب الله لبنان را ادامه بدهد تا – در صورتی که اسرائیل و غرب به فکر حمله به تأسیسات هسته ای ایران بیافتند، ایران بتواند از حزب الله  به عنوان یک نیروی بازدارنده در مقابل آن‌ها استفاده کند.»

علی رحیمی، یکی دیگر از سخنگویان نامه شام گفت: «برای اینکه حکومت ایران دست از سلطه جویی در عراق، سوریه و لبنان بردارد تنها چاره این است که  عوامل بازدارنده مشخصی پیش پای خود ببیند یا با انزوای بین‌المللی و تحریم های سخت تر اقتصادی مواجه شود. دموکراسی هایی نظیر ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان نمی‌توانند برای دست پیدا کردن به پیشرفت‌هایی مقطعی و کوچک در مقابل حکومت ایران بر رنج مردم ایران، سوریه، عراق و لبنان چشم ببندند.»

برای پرسش های بیشتر:
لطفاً با حسین امین ، سخنگوی نامه شام تماس بگیرید:
ایمیل: [email protected]

توضیحاتی برای اهالی رسانه:

[1] متن کامل این نامه سرگشاده را می‌توانید در اینجا بیابید: http://tinyurl.com/oehe5mz

[2] نامه شام یا «نامه هایی از سوریه» گروهی است متشکل از فعالان و شهروندخبرنگاران ایرانی، سوری و لبنانی که در تلاشند توجه ناظران را به سیاست‌ها و نقش ایران در سوریه جلب کنند. ما همچنین اقدام به رصد و بررسی اخبار دروغینی می‌کنیم که در حمایت از حکومت سوریه از رسانه‌های ایران منتشر می‌شود. بعلاوه، برای اعمال فشار بر حکومت ایران برای خروج نیروهایش از سوریه و توقف حمایت از رژیم جنایتکار اسد،  نامه شام تجمعاتی اعتراض آمیز و آرام نیز برگزار می‌کند تا افکار عمومی را متوجه بحران سوریه کند.
برای اطلاعات بیشتر:
http://www.naameshaam.org.

پس زمینه:

پیشتر چهره‌های متعددی از میان مقامات ایرانی و رهبران حزب الله اعلام کرده‌اند که بدون حمایت عظیم مالی و نظامی ایران حکومت بشار اسد نخواهد توانست مدت طولانی دوام بیاورد. در بیشتر درگیری‌های مهم در سوریه بیش و پیش از نیروهای ارتش این کشور، نیروهای سپاه پاسدارن و حزب الله می جنگند. بسیاری از ایست های بازرسی موجود در شهر دمشق توسط شبه نظامیان عراقی اداره می شودند و فرماندهان سپاه خود معترفند که عملیات بزرگ نظامیانجام شده بر علیه مخالفان جکومت سوریه توسط آن‌ها سازماندهی و کنترل می شود.

بر اساس تخمین ها میلیاردها تومان از بودجه عمومی ایران هر ماه برای نگه داشتن اسد در راس قدرت هزینه می شود. تأمین بخش عمده هزینه‌ها در مناطقی از سوریه که تحت کنترل حکومت ایران قرار دارد بر عهده حکومت ایران است و از طریق تزریق این بودجه میلیاردی به بانک مرکزی سوریه است که حکومت این کشور قادر به پرداخت حقوق و واردات غذا . سایر اقلام برای حامیان خود است. واحد پول سوریه در صورت عدم وجود این حمایت اقتصادی مدتها پیش سقوط کرده بود.

علاوه بر این حکومت ایران است که هزینه سلاح های روسی خریداری شده از سوریه برای تسلیح نیروهای حکومت سوریه را می‌پردازد و بودجه لازم برای عملیات نظامی صورت گرفته توسط نیروهای سپاه، جنگجویان حزب الله و شبه نظامیان عراقی در حال نبرد در سوریه را می پردازد.

در حال حاضرحاکم واقعی در سوریه، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است. سپاه قدس کنترل نیروهای مسلح رژیم اسد و همینطور وضعیت اقتصادی و سیاسی سوریه را بر عهده دارد. بشار اسد اکنون دیگر معاون سردار سلیمانی به شمار می آید.

همزمان مردم ایران هر روز بیش از پیش در معرض دشواری های اقتصادی قرار می‌گیرند و فقر و محرومیت در کشور افزایش می یابد. ما در نامه شام معتقدیم که ایران تمام رمق خود را در سوریه می بازد. سوریه رفته‌رفته به ویتنامی برای ایران تبدیل شده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نقش ایران در سوریه:

http://bit.ly/1hApIXP
http://bit.ly/1pWhDPF
http://bit.ly/1oNi9M9
http://bit.ly/1qhKsDu
http://bit.ly/1m7JKF6

برای جلب توجهات جهانی به نقش ایران در سوریه، در روز 8 آوریل فعالان نامه شام در اعتراضی آرام در مقابل هتل محل اقامت وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر مقامات ایرانی در برلین گرد هم آمدند. این مقامات ایرانی برای شرکت در کنفرانسی تجاری با شرکت چهره‌های تجاری آلمانی در برلین حاضر شده بودند. در روز سوم ماه مه 2014 نیز نامه شام یک تجمع اعتراضی آرام دیگر در وین و در محل گفتگوی رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران در زمینه برنامه هسته ای ایران برگزار کرد.
برای اطلاعات بیشتر:http://bit.ly/1oyj1pj

در روز سوم ماه مه 2014، فعالان نامه شام تجمع اعتراضی آرام دیگری در ساختمانی در وین برگزار کردند که رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران در آن بر سر برنامه هسته ای ایران در حال مذاکره بودند. برای اطلاعات بیشتر: http://bit.ly/SHAdgi

پاسخ دهید