Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

نامه سرگشاده به وزرای خارجه: مذاکرات هسته ای را به نقش ایران در سوریه، عراق و لبنان پیوند بزنید

AustriaCenter1_13may2014_HigResنامه سرگشاده به وزرای خارجه و سفارتخانه های ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان در وین و ژنو – قدرتهای اروپایی گروه 1+5 که در حال مذاکره با ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور هستند.

تهران/دمشق/بیروت، 7 جولای 2014

عالیجنابان

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه

فرانک والتر اشتینمیر، وزیر خارجه آلمان

این نامه از سوی گروه فعالان نامه شام برای اشاره به نکاتی در باب دور جدید مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران که بناست تا 20 جولای 2014 ادامه یابد نگاشته می شود.

نامه شام یا «نامه هایی از سوریه» گروهی است متشکل از فعالان مدنی و شهروند خبرنگاران ایرانی، سوری و لبنانی که با هدف جلب توجهات به سوی نقش حکومت ایران و سیاست‌های آن در بحران سوریه تشکیل شده است. ما اخبار جانبدارانه منتشر شده در رسانه‌های ایرانی در مورد بحران سوریه را بررسی و ابعاد مختلف آن‌ها را بررسی می‌کنیم و بعلاوه برای اعمال فشار بر حکومت ایران برای خارج کردن نیروهایش از سوریه و دست برداشتن از حمایت همه جانبه اش از حکومت این کشور و همینطور اطلاع رسانی درست در مورد انقلاب سوریه، تجمعات اعتراضی آرام برگزار می کنیم.

ما به نمایندگی از مردم سوریه و ایران، از شما درخواست می‌کنیم در مذاکره با نمایندگان ایران در وین، نکات زیر را نیز مد نظر قرار دهید:

  • نمی‌توان برای دست یابی به پیشرفت‌های جزئی و موقتی در این مذاکرات بر رنج میلیونها نفر از مردم ایران، سوریه، عراق و لبنان چشم بست. شما نمی‌توانید سرکوب مخالفان در ایران و ماجراجویی سپاه پاسداران در سوریه، عراق و لبنان را از یاد ببرید زیرا این کار به این می‌ماند که شما سوریه، عراق، لبنان و حقوق بشر در ایران را فدای خلاصی از بمب هسته ای ایران کنید. چنین امری غیرقابل پذیرش است و در تضاد آشکار با استانداردهای اخلاقی است که دموکراسی های واقعی باید معیار قرار دهند.

  • هر مذاکره ای با ایران در باب برنامه هسته ای اش، باید با وضعیت حقوق بشر در این کشور و همینطور دخالت حکومت آن در امور سوریه، عراق و لبنان مربوط شمرده شود. از سرگیری و گسترش روابط تجاری با ایران باید به حفظ امنیت منطقه، تغییرات دموکراتیک و احترام به حقوق پایه‌ای بشر توسط این کشور منوط و مربوط شمرده شود.

  • در صورتی که طرف ایران -چنان که انتظار می رود- برجدایی این دو موضوع از هم مصر باشد باید به آن‌ها یادآوری شود که این دو موضوع کاملاً مربوطند: دلیل اصلی حضور جدی ایران در جنگ سوریه و در عراق این است که بتواند انتقال موشک به حزب الله لبنان را ادامه بدهد تا – در صورتی که اسرائیل و غرب به فکر حمله به تأسیسات هسته ای ایران بیافتند، ایران بتواند از حزب الله به عنوان یک نیروی بازدارنده در مقابل آن‌ها استفاده کند.

  • شما باید به حکومت ایران یادآوری کنید که اگر به رعایت حقوق بشر متعهد نشود و نیروهای سپاه پاسداران، حزب الله لبنان و شبه نظامیان عراقی را از سوریه خارج نکند، تحریم های بین‌المللی لغو نخواهند شد.

  • شما باید از حکومت ایران بخواهید که حمایت اقتصادی و نظامی خود از حکومت بشار اسد را متوقف کند و دست از دخالت در عراق بردارد.

  • ار حکومت ایران بخواهید که حزب الله لبنان را منحل کرده یا از آن‌ها بخواهد در ارتش لبنان ادغام شوند.

  • رنج مردم سوریه، عراق و لبنان نباید تنها نکته‌ای حاشیه‌ای در مذاکرات بی پایان هسته ای با ایران باشد. حکومت ایران مدام مهلت این مذاکرات را تمدید می‌کند تا زمان بیشتری خریده و حضور خود در سوریه، لبنان و عراق را تثبیت کند.

  • ما هیچ نوع مخالفتی با بهبود روابط اقتصادی بین ایران و سایر کشورهای جهان نداریم اما نمی‌توان بر این حقیقت چشم بست که بخش عمده‌ای از درآمدهای حاصله از این روابط تحت شرایط فعلی صرف ادامه سیاست‌های ضد حقوق بشری ایران و جنایات جنگی و بشری در سوریه و عراق خواهد شد.

  • لطفاً از یاد نبرید که مربوط و منوط ساختن مذاکرات هسته ای به نقش حکومت ایران در سوریه، لبنان و عراق درحال حاضر تنها فرصت واقعی برای متوقف ساختن خونریزی در سوریه، عراق و به ثبات رسیدن لبنان است.

  • ما از شما خواهش می‌کنیم که بالاترین استاندارهای اخلاقی و سیاسی را طی مذاکرات با حکومت ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور در نظر داشته باشید.

بی صبرانه منتظر پاسخ شما هستیم.

با احترام،

سخنگوی نامه شام حسین امیر

[email protected]

 

پی نوشت:

این نامه به وزرای خارجی روسیه و چین ارسال نمی‌شود زیرا دولت های این کشورها کاملاً حامی ایران و حکومت سوریه هستند و گوشی برای شنیدن انتقادات ما از سیاست‌های خود ندارند.

پس زمینه:

پیشتر چهره‌های متعددی از میان مقامات ایرانی و رهبران حزب الله اعلام کرده‌اند که بدون حمایت عظیم مالی و نظامی ایران حکومت بشار اسد نخواهد توانست مدت طولانی دوام بیاورد. در بیشتر درگیری‌های مهم در سوریه بیش و پیش از نیروهای ارتش این کشور، نیروهای سپاه پاسدارن و حزب الله می جنگند. بسیاری از ایست های بازرسی موجود در شهر دمشق توسط شبه نظامیان عراقی اداره می شودند و فرماندهان سپاه خود معترفند که عملیات بزرگ نظامیانجام شده بر علیه مخالفان جکومت سوریه توسط آن‌ها سازماندهی و کنترل می شود.

بر اساس تخمین ها میلیاردها تومان از بودجه عمومی ایران هر ماه برای نگه داشتن اسد در راس قدرت هزینه می شود. تأمین بخش عمده هزینه‌ها در مناطقی از سوریه که تحت کنترل حکومت ایران قرار دارد بر عهده حکومت ایران است و از طریق تزریق این بودجه میلیاردی به بانک مرکزی سوریه است که حکومت این کشور قادر به پرداخت حقوق و واردات غذا . سایر اقلام برای حامیان خود است. واحد پول سوریه در صورت عدم وجود این حمایت اقتصادی مدتها پیش سقوط کرده بود.

علاوه بر این حکومت ایران است که هزینه سلاح های روسی خریداری شده از سوریه برای تسلیح نیروهای حکومت سوریه را می‌پردازد و بودجه لازم برای عملیات نظامی صورت گرفته توسط نیروهای سپاه، جنگجویان حزب الله و شبه نظامیان عراقی در حال نبرد در سوریه را می پردازد.

در حال حاضرحاکم واقعی در سوریه، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است. سپاه قدس کنترل نیروهای مسلح رژیم اسد و همینطور وضعیت اقتصادی و سیاسی سوریه را بر عهده دارد. بشار اسد اکنون دیگر معاون سردار سلیمانی به شمار می آید.

همزمان مردم ایران هر روز بیش از پیش در معرض دشواری های اقتصادی قرار می‌گیرند و فقر و محرومیت در کشور افزایش می یابد. ما در نامه شام معتقدیم که ایران تمام رمق خود را در سوریه می بازد. سوریه رفته‌رفته به ویتنامی برای ایران تبدیل شده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نقش ایران در سوریه:

http://bit.ly/1hApIXP
http://bit.ly/1pWhDPF
http://bit.ly/1oNi9M9
http://bit.ly/1qhKsDu
http://bit.ly/1m7JKF6

برای جلب توجهات جهانی به نقش ایران در سوریه، در روز 8 آوریل فعالان نامه شام در اعتراضی آرام در مقابل هتل محل اقامت وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر مقامات ایرانی در برلین گرد هم آمدند. این مقامات ایرانی برای شرکت در کنفرانسی تجاری با شرکت چهره‌های تجاری آلمانی در برلین حاضر شده بودند. در روز سوم ماه مه 2014 نیز نامه شام یک تجمع اعتراضی آرام دیگر در وین و در محل گفتگوی رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران در زمینه برنامه هسته ای ایران برگزار کرد. برای اطلاعات بیشتر:http://bit.ly/1oyj1pj

در روز سوم ماه مه 2014، فعالان نامه شام تجمع اعتراضی آرام دیگری در ساختمانی در وین برگزار کردند که رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران در آن بر سر برنامه هسته ای ایران در حال مذاکره بودند. برای اطلاعات بیشتر: http://bit.ly/SHAdgi

پاسخ دهید