Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

نامه شام خواستار ارجاع فجایع سوریه به دیوان عدالت بین المللی توسط ایالات متحده و همپیمانانش شد

Massacres_animinationنامه شام خواستار ارجاع فجایع سوریه به دیوان عدالت بین المللی توسط  ایالات متحده و همپیمانانش شد

این گروه ضمن انتشار انیمیشنی بر نقش ایران در قتل عام های سوریه تاکید کرد

لاهه، ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ – گروه فعالان نامه شام (۱) امروز از ایالات متحده و همپیمانانش خواست قدمهایی مشخص و عملی برای توقف قتل عام های سوریه و ارجاع وضعیت فعلی این کشور به دادگاه عدالت بین المللی (ICC) شد. مرتکبان جنایات جنگی و جنایات بشری در سوریه از جمله فرماندهان سیاسی و نظامیِ سوری، ایرانی و لبنانی باید به محضر قانون فراخوانده شده و محاکمه شوند.

در دو هفته گذشته نیروی هوایی سوریه به شدت منطقه دوما در نزدیکی دمشق را با استفاده از بمب های بشکه ای و سایر سلاح های سنگین مورد بمباران  و حمله شدید قرار داد و صدها شهروند غیرنظامی را کشته یا زخمی کرد.

ارتش سوریه به صورت عمده تحت کنترل سپاه پاسداران و حزب الله لبنان قرار دارد. هزینه خرید  بسیاری از سلاح های ارتش سوریه توسط ایران پرداخت شده است؛ برخی از شواهد حتی حکایت از دست داشتن متخصصان نظامی ایرانی در تولید بمب های بشکه ای می کند.(۲)

بعلاوه طی هفته های گذشته نیروهای ایران و  حزب الله حملات گسترده ای را علیه ارتش آزاد سوریه در درعا و بخش جنوبی سوریه در مرز اسراییل انجام داده اند. به گزارش رسانه ها این عملیات توسط شخص فرمانده سپاه قدس، قاسم سلیمانی فرماندهی شده اند. سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است.

نامه شام امروز کلیپی انیمیشنی (۳) منتشر کرده  که با الهام از آثار  هنرمند گرافیتی مشهور، بنکسی ساخته شده است. این کلیپ به نقش  رهبر ایران علی خامنه ای و قاسم سلیمانی در خونریزی های سوریه می پردازد. این ویدیو نشان می دهد که در صورتی که این دو نفر متوقف نشوند، خونریزی در سوریه ادامه خواهد یافت.

شیار یوسف، دبیر بخش تحقیقات نامه شام گفت: «شواهد محکم و  کافی وجود دارد که می توان به یاری آنها رهبران سیاسی و نظامی ایران را بابت نقش شان در انواع جنایات رخ داده در سوریه به محاکمه کشید؛ جرایمی از قبیل تهییج، تایید و پذیرش اعمال مجرمانه و تروریستی به منظور  یاری رسانی به ارتکاب جنایات جنگی و بشری».

فواد حمدان، مدیر کمپین نامه شام گفت:‌ «زمان آن فرارسیده است که ایالات متحده و همپیمانانش از دادگاه بین المللی لاهه بخواهند آنچه در سوریه رخ می دهد را بررسی کنند. این باید قطعا بررسی نقش سپاه پاسداران و حزب الله لبنان در جنایات و جرایم رخ داده در سوریه را نیز در بر بگیرد».

نامه شام اخیرا در گزارشی کنترل اقتصاد و ارتش  سوریه توسط ایران را تشریح و مثال های متعددی از جنایات جنگی و بشری که حکومت ایران و گروه های شبه نظامی تحت نظر آنان  در سوریه مرتکب شده اند ارایه کرده بود. (۴) این گزارش بعلاوه روشی حقوقی پیشنهاد می کند که به موجب آن می توان بحران سوریه را  بر مبنای مصوبه ۱۹۰۷ لاهه و کنوانسیون چهارم ژنو در ۱۹۴۹، یک درگیری مسلحانه بین المللی به شمار آورد که در آن حکومت ایران وشبه نظامیان تحت کنترل آن به عنوان نیرویی خارجی سوریه را به اشغال در آورده اند و مردم سوریه در تلاشند از اشغال آزاد شوند.

یادداشت هایی برای اصحاب رسانه:

1. «نامه شام» گروهی است متشکل از فعالان و شهروند روزنامه نگاران ایرانی، سوری و لبنانی که هدفش فاش کردن نفش حکومت ایران در بحران سوریه است،  www.naameshaam.org. این گروه با حمایت بنیاد حکومت قانون (مستقر در هلند) فعالیت می کند، www.lawrules.org.

2. برای اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد سلاح های ایرانی در سوریه مراجعه کنید به.
برای اطلاعات بیشتر در مورد نقش ایران در تولید بمب های بشکه ای در سوریه ، مراجعه کنید به.

3. ویدیو کلیپ «خونریزی در سوریه را متوقف کنید» را می‌توانید اینجا ببینید.

4. در نوامبر ۲۰۱۴، نامه شام در گزارشی مفصل به نقش حکومت ایران در ادامه جنگ سوریه پرداخت. یافته های بنیادین این گزارش که «ایران در سوریه: از کشوری هم پیمان تا نیرویی اشغالگر» نام دارد عبارتند از:

  • سپاه پاسدارن ایران کنترل تمامی عملیات نظامی عمده در مناطق تحت کنترل حکومت در سوریه را به دست دارد. آنها ارتش سوریه و همینطور نیروهای شبه نظامی سوری مانند نیروی دفاع ملی یا «شبیهه» را نیز  کنترل می کنند. در ماه می سال ۲۰۱۴ یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، سردار حسین همدانی گفت:‌ «بشار اسد به نیابت از ما [در سوریه] می جنگد». مناطق تحت کنترل حکومت در سوریه در واقع به اشغال حکومت ایران در آمده اند.  فرمانده سپاه قدس ایران قاسم سلیمانی عملا اداره سوریه تحت اشغال ایران را بر عهده دارد. سپاه قدس همان بخش برون مرزی سپاه پاسداران است.
  • حکومت ایران در جرایم بشری و جنگی که در سوریه روی می دهد دست دارد. مدارک کافی برای تشکیل پرونده قضایی و به دادگاه کشیدن رهبران سیاسی و نظامی ایران بابت نقششان در جنایات مختلف از جمله حمله شیمیایی غوطه در تابستان ۲۰۱۳ و همینطور استفاده از بمب های بشکه ای علیه غیر نظامیان وجود دارد.
  • هدف اصلی ایران از جنگ در سوریه این است که ارسال سلاح به حزب الله لبنان از طریق خاک سوریه را ادامه دهد تا این گروه شبه نظامی کماکان نقش عامل بازدارنده ای قوی در مقابل حمله احتمالی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران را ایفا کند.  ارسال این سلاح ها اکنون از طریق جاده های زمینی ناامن سوریه صورت می گیرد.

لینک های مربوط به گزارش «ایران در سوریه: از کشوری هم پیمان تا نیرویی اشغالگر»:

پاسخ دهید