Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

درخواست نامه شام از تیم مذاکره کننده آمریکایی در ژنو: در گفتگوهای اتمی پای مسائل حقوق بشری و نقش ایران در سوریه را نیز به میان بکشید

AustriaCenter1_13may2014_HigResژنو/تهران، 10 ژوئن 2014 – گروه فعالان نامه شام [1] امروز از نمایندگان بلند پایه ایالات متحده – که با گروهی ایرانی در ژنو سرگرم گفتگو در زمینه برنامه اتمی ایران هستند خواست در جریان این مذاکرات مسأله نقض حقوق بشر در ایران و نقش ایران در بحران سوریه را نیز به میان بکشند.

ویلیام برنز معاون وزارت امور خارجه ایالات متحده و وندی شرمن معاون دیگر این وزارتخانه در امور سیاسی از جمله مقامات آمریکایی هستند که در این مذاکرات دور روزه در 9 و 10 ژوئن شرکت خواهند داشت.

یکی از سخنگویان گروه نامه شام، علی رحیمی گفت: «هر نوع مذاکره با ایران در زمینه مسائل تجاری و یا برنامه هسته ای ایران باید با مسأله نقض گسترده حقوق بشر در ایران و همینطور نقش آن در بحران سوریه مرتبط شود. مذاکره کنندگان آمریکایی باید به طرف ایرانی خود بگویند که تنها در صورتی تحریم ها لغو خواهند شد که حکومت ایران به حقوق اساسی شهروندان در ایران احترام بگذارد و همینطور سربازان خود از جمله اعضای سپاه پاسداران، حزب الله لبنان و شبه نظامیان عراقی را از سوریه خارج کند. نمایندگان ایالات متحده باید از طرف ایرانی بخواهند که حمایت همه جانبه اقتصادی و نظامی ایران از حکومت بشار اسد متوقف شود.»

پیمان کامور، یکی دیگر از سخنگویان نامه شام در این مورد گفت: «ایالات متحده نمی‌تواند به خاطر پیشرفتی مختصر در مورد برنامه هسته ای ایران، بر رنجی که میلیونها نفر از مردم ایران و سوریه با آن دست به گریبانند چشم ببندند. ایالات متحده و همپیمانانش باید طی این مذاکرات بالاترین استانداردهای اخلاقی و سیاسی را مد نظر قرار دهند. نمی‌توان سرکوب مخالفان در ایران و ماجراجویی سپاه پاسداران در سوریه را نادیده گرفت.»

پیشتر، 20 جولای 2014 به عنوان مهلت غیررسمی برای دستیابی به توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5 (ایالات متحده، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان) مشخص شده بود، اما ممکن است که این مهلت تمدید شود.

توافق موقتی که در نوامبر 2013 بین دوطرف حاصل شد توان قابلیت غنی سازی اورانیوم ایران را محدود و در مقابل بخشی از تحریم های موجود علیه ایران را معلق کرد.

کامور در ادامه هشدار داد: «تمدید مهلت مذاکرات صرفاً به این معنی است که ایالات متحده قصد دارد سیاست پیشین خود را ادامه داده و اجازه بدهد ایران تمام توش و توان خود را در سوریه ببازد، اما همزمان مردم بیشتری در سوریه خانه و کاشانه یا جان خود را از دست می‌دهند و ایرانیان بیشتری زیر بار سرکوب و فشارهای اقتصادی رنج می‌کشند.»

برای اطلاعات بیشتر:

می‌توانید با سخنگوی نامه شام، حسین امیر تماس بگیرید: [email protected]

پانویس ها (برای اهالی رسانه):

[1] نامه شام یا «نامه هایی از سوریه» گروهی است متشکل از فعالان و شهروندخبرنگاران ایرانی، سوری و لبنانی که با هدف اطلاع رسانی در مورد سیاست‌ها و نقش دولت ایران در بحران سوریه گردهم آمده اند. علاوه بر گردهم آیی ها و فعالیت‌هایی از این دست، گروه در زمینه رصد و اطلاع رسانی در مورد اخبار غیرواقعی و یک طرفه تولید شده توسط رسانه‌های حکومتی و طرفدار اسد در ایران نیز فعالیت می‌کند و وقایع عمده مربوط به جنگ سوریه را از زواویه دیدی بی طرفانه به دوزبان انگلیسی و فارسی گزارش می کند. رسانه‌های چندانی نمی‌توان یافت که با این تمرکز این موضوع را دنبال کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نامه شام به وبسایت این گروه www.naameshaam.org مراجعه کنید.

در روز 8 آوریل فعالان نامه شام در اعتراضی آرام در مقابل هتل محل اقامت وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر مقامات ایرانی در برلین گرد هم آمدند. این مقامات ایرانی برای شرکت در کنفرانسی تجاری با شرکت چهره‌های تجاری آلمانی در برلین حاضر شده بودند. در روز سوم ماه مه 2014 نیز نامه شام یک تجمع اعتراضی آرام دیگر در وین و در محل گفتگوی رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران در زمینه برنامه هسته ای ایران برگزار کرد.

برای اطلاعات بیشتر: http://bit.ly/1hJQAF8 و http://bit.ly/SHAdgi

پس زمینه:

پیشتر چهره‌های متعددی از میان مقامات ایرانی و رهبران حزب الله اعلام کرده‌اند که بدون حمایت عظیم مالی و نظامی ایران حکومت بشار اسد نخواهد توانست مدت طولانی دوام بیاورد. در بیشتر درگیری‌های مهم در سوریه بیش و پیش از نیروهای ارتش این کشور، نیروهای سپاه پاسدارن و حزب الله می جنگند. بسیاری از ایست های بازرسی موجود در شهر دمشق توسط شبه نظامیان عراقی اداره می شودند و فرماندهان سپاه خود معترفند که عملیات بزرگ نظامیانجام شده بر علیه مخالفان جکومت سوریه توسط آن‌ها سازماندهی و کنترل می شود.

بر اساس تخمین ها میلیاردها تومان از بودجه عمومی ایران هر ماه برای نگه داشتن اسد در راس قدرت هزینه می شود. تأمین بخش عمده هزینه‌ها در مناطقی از سوریه که تحت کنترل حکومت ایران قرار دارد بر عهده حکومت ایران است و از طریق تزریق این بودجه میلیاردی به بانک مرکزی سوریه است که حکومت این کشور قادر به پرداخت حقوق و واردات غذا . سایر اقلام برای حامیان خود است. واحد پول سوریه در صورت عدم وجود این حمایت اقتصادی مدتها پیش سقوط کرده بود.

علاوه بر این حکومت ایران است که هزینه سلاح های روسی خریداری شده از سوریه برای تسلیح نیروهای حکومت سوریه را می‌پردازد و بودجه لازم برای عملیات نظامی صورت گرفته توسط نیروهای سپاه، جنگجویان حزب الله و شبه نظامیان عراقی در حال نبرد در سوریه را می پردازد.

در حال حاضرحاکم واقعی در سوریه، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است. سپاه قدس کنترل نیروهای مسلح رژیم اسد و همینطور وضعیت اقتصادی و سیاسی سوریه را بر عهده دارد. بشار اسد اکنون دیگر معاون سردار سلیمانی به شمار می آید.

همزمان مردم ایران هر روز بیش از پیش در معرض دشواری های اقتصادی قرار می‌گیرند و فقر و محرومیت در کشور افزایش می یابد. ما در نامه شام معتقدیم که ایران تمام رمق خود را در سوریه می بازد. سوریه رفته‌رفته به ویتنامی برای ایران تبدیل شده است.

برای اطلاعات بیشتر:

http://bit.ly/1hApIXP

http://bit.ly/1pWhDPF

http://bit.ly/1oNi9M9

http://bit.ly/1qhKsDu

http://bit.ly/1m7JKF6

پاسخ دهید