Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

فعالان «نامه‌ شام» ضمن تجمع در برابر سفارت ایران در پاریس خواستار توقف «اشغال سوریه توسط ایران شدند»

 پاریس، ۱۳ آوریل ۲۰۱۵ – فعالات گروه «نامه شام» (۱) امروز در تجمعی صلح‌آمیز در مقابل سفارت ایران در پاریس به آنچه «اشغال سوریه توسط ایران» اعتراض کردند. این فعالان درحالی که صورت خود را با ماسک پوشانده بودند با بنرهایی به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی در مقابل سفارت تجمع کرده بودند؛ روی این بنرها نوشته شده بود:‌«اشغال سوریه توسط ایران را پایان دهید.» (۲)

معترضان از جامعه بین‌المللی خواستند به جنگ سوریه به منزله درگیری منطقه‌ای بنگرند؛ درگیری که در آن
ایران به منزله نیرویی خارجی با کمک شبه‌نظامیان تحت فرمانش بخش‌های تحت کنترل دولت سوریه را به اشغال در آورده است و در مقابل آن مردم سوریه، برای آزادی از اشغال نیروهای بیگانه درتلاشند. این گروه فعالان همچنین از ایالات متحده و هم‌پیمانانش خواستند ضمن برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه، با اعمال تحریم‌های اقتصادی حکومت ایران را وادار کنند سربازان و نیروهای شبه‌نظامی خود را از این کشور خارج کند.

این تجمع اعتراضی درست چهار روز پیش از «روز استقلال سوریه» در ۱۷ آوریل برگزار شد؛ روزی که فعالان مختلف قصد دارند در آن اعتراض خود به نقش ایران در سوریه را اعلام کنند.

هفته گذشته نامه شام از همه گروه‌ها دعوت کرده بود در روز ۱۷ آوریل در مقابل سفارتخانه‌های ایران در سرتاسر جهان تجماتی مسالمت‌آمیز برگزار کنند. این گروه بعلاوه از همه خواسته بود که به دلایل امنیتی از تجمع در برابر سفارتهای ایران در بیروت و دمشق  خودداری کنند و افزوده بود که برگزاری اعتراضات مدنی و مسالمت‌آمیز تنها در کشورهایی ممکن است که در آنها قانون حکمفرماست و مقامات می‌توانند امنیت افراد در هنگام استفاده از حقوق مدنی‌شان را تضمین کنند.

شیار یوسف، دبیر بخش تحقیقاتِ نامه‌شام در این مورد گفت:‌«زمان آن رسیده است که جامعه بین‌الملل جنگ سوریه را بر اساس کنوانسیون ۱۹۰۷ و کنوانسیون چهارم ژنو در۱۹۴۹،  یک درگیری مسلحانه بین‌المللی به شمار بیاورد؛ درگیری که در آن حکومت ایران و شبه‌نظامیان تحت فرمانش بخش‌هایی از سوریه را اشغال کرده و مردم سوریه نیز در تلاشند خود را از اشغال خارجی آزاد کنند.» (۳)

او افزود:‌«مناطقی از سوریه که توسط  حکومت این کشور اداره می‌شوند در عمل در اشغال سپاه پاسداران ایران و شبه‌نظامیانی تحت کنترل آن (حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعه افغانستانی و عراقی) هستند. در واقع شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران – سپاه قدس- کنترل و هدایت تمامی عملیات نظامی مهمی که به ارتش اسد نسبت داده می‌شود را در دست دارد.»

مدیر گروه فعالان نامه شام، فواد حمدان در همین مورد گفت:‌«ایلات متحده و هم‌پیمانانش باید بر مبنای «مسئولیتِ حفاظت» که قاعده‌ای بین‌المللی‌ست به اقداماتی مشخص و قاطع دست بزنند. این اقدامات به ناچار ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای حفظ جان غیرنظامیان از بمباران‌های روزانه را نیز شامل خواهد شد. هم‌پیمانان بعلاوه باید ضمن اعلام حجت‌نهایی با ایران این کشور را وادارند که نیروها و شبه‌نظامیان تحت فرمانش را از سوریه خارج کند و دست از حمایت اقتصادی-نظامی از حکومت این کشور بردارد و یا با عواقبِ جدی خودداری خود از این کار، مواجه شود.» (۴)

آقای حمدان ادامه داد:‌«ایلات متحده و هم‌پیمانانش باید همه آنانی که در  بروز خونریزی در سوریه مسئول بوده‌اند را مواخذه قرار دهند، از جمله رهبران سیاسی سوریه،‌لبنان و ایران و همچنین فرماندهان نظامی مربوطه. رئیس جمهور سوریه بشار اسد، رهبر حزب‌الله حسن نصرالله و فرمانده سپاه قدس در ایران، سردار قاسم سلیمانی از جمله کسانی هستند که بابت نقش‌ خود در جنایات جنگی و فجایع ضدبشری رخ داده در سوریه مورد تعقیب قضایی قرار بگیرند.» (۵)

به گفته آقای حمدان:‌ «زمان آن فرا رسیده که پرونده سوریه به دادگاه بین المللی لاهه تحویل داده شود تا مردم سوریه سال آینده بتوانند واقعا روز استقلال خود را جشن بگیرند. زمان آن رسیده است که تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه ایران اعمال شود تا حکومت این کشور را واردار کند که نیروهای سپاه، حزب الله و سایر شبه‌نظامیان تحت اختیار خود را از سوریه خارج کند.»

:يادداشتهايی برای اصحاب رسانه

۱. « نامه شام» گروهی است متشکل از فعالان و شهروند روزنامه نگاران ايرانی، سوری و لبنانی که هدفش فاش کردن نقش حکومت ايران در بحران سوريه است. نامه شام به زبان فارسی به معنای «نامه‌هایی از سوریه»است. برای اطلاعات بیشتر در مورد گروه و فعالیتهای آن به اینجا مراجعه کنید:‌ www.naameshaam.org

اين گروه با حمايت بنياد حکومت قانون (مستقر در هلند) فعاليت می کند: www.lawrules.org

۲. برای ایجاد تصوری کاملتر از ابعاد اشغال سوریه توسط ایران، هفته گذشته نامه شام فوتومونتاژی از یکی از اسکناسهای بانکی سوریه منتشر کرد که در مرکز آن تصویر ژنرال قاسم سلیمانی در کنار تصویر حافظ اسد، رئیس جمهور پیشین سوریه به چشم می‌خورد. برای دیدن این تصویر مراجعه کنید به:  http://www.naameshaam.org/new-syrian-banks-notes

۳. در نوامبر ۲۰۱۴، نامه شام گزارشی مفصل در مورد نقش حکومت ایران در بحران سوریه منتشر کرد با نام «ایران در سوریه: از هم‌پیمانی با حکومت تا نیرویی اشغالگر». متن کامل این گزارش را می‌توانید اینجا بیابید:‌ http://www.naameshaam.org/report-iran-in-syria/.
برای ملاحظه مباحث حقوقی که توضیح می‌دهد چرا حضور ایران در سوریه را باید اشغال نظامی این کشور به شمار آورد فصل دوم این گزارش را مطالعه کنید:‌ http://www.naameshaam.org/report-iran-in-syria/ii-syria-under-military-occupation/.

۴. نامه شام مدتی است که از ایلات متحده و هم‌پیمانانش درخواست می‌کند با در پیش گرفتن «پنج قدم مشخص» جلوی خونریزی در سوریه را گرفته و اشغال این کشور توسط ایران را -که اکنون دیگر بر کسی پوشیده نیست- پایان دهد: http://www.naameshaam.org/five-simple-steps-to-end-syria-bloodbath-naame-shaam-calls-on-the-us-and-its-allies-to-act-now-to-end-the-iranian-occupation-of-syria/.

۵. نامه شام از مدتها پیش از  ایالات متحده و متحدانش خواسته و می‌خواهد که پرونده سوریه را به دادگاه بین‌المللی لاهه (ICC) ارائه کند:‌ http://www.naameshaam.org/five-simple-steps-to-end-syria-bloodbath-naame-shaam-calls-on-the-us-and-its-allies-to-act-now-to-end-the-iranian-occupation-of-syria/.

۶. در سال ۲۰۱۴ و در آستانه «انتخابات» نمایشی سوریه،‌ نامه شام کمپینی فرضی به راه انداخت تا از مردم سوریه بخواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری به ژنرال قاسم سلیمانی رای بدهند و بشار اسد را نیز به معاونت او برگزینند. در بخشی از این کمپین فعالان در مقابل سفارت ایران در لندن «تجمع انتخاباتی» برگزار کردند تا نقش ایران در سوریه و کنترل تمام عیاری که این کشور بر سوریه دارد را به تصویر بکشند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مراجعه کنید به: http://www.naameshaam.org/iranian-activists-stage-mock-syrian-election-rally-outside-london-embassy-to-highlight-irans-interference-in-syrian-conflict/.

پاسخ دهید