Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

چگونه سپاه انتخاب مجدد بشار اسد در انتخابات سوم ژوئن را ضمانت می‌کند

Shadow puppet master 2کسی نیست که نداند انتخابات پیش روی سوریه مضحکه ای بیش نیست. اما شاید مفید باشد که بدانیم حکومت ایران با پشتیبانی از این انتخابات قصد فرستادن چه پیامی را به جامعه جهانی دارد و چرا.

اولا، از زمانی که حافظ اسد، پدر بشار اسد در 1970 طی یک کودتای نظامی به قدرت رسید تا کنون انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه برگزار نشده است. انتخابات ریاست جمهوری که طی دوران حافظ اسد برگزار می‌شد «تجدید بیعت» نامیده می شدند.

بعلاوه، بشار اسد ریاست جمهوری سوریه را در سال 2000 از پدر خود به ارث برد. بشار پس از مرگ برادرش بازل اسد در تصاوفی در سال 1994، همزمان با بیمار شدن پدرش از انگلستان به سوریه برگردانده شد. بازل بنا بود جانشین پدرش شود. در نتیجه در سال 200 بشار اسد توسط حلقه نزدیکان پدرش به ریاست جمهورس منسوب شد؛ پیش از آن در همان سال قانون اساسی سوریه به صورتی شتابزده تغییر داده شد تا حداقل سن برای ریاست جمهوری از 40 سال به 34 سال -سن بشار اسد در همنگام رسیدن به ریاست جمهوری- برسد.

نکته سوم به دو کاندیدای دیگری مربوط می شود که در انتخابات پیش رو بناست با بشار اسد رقابت کنند: یکی از آن‌ها نماینده «مستقل» پارلمان سوریه ماهر الحجار و دیگری حسن النوری است، بازرگانی که به بخش «قابل تحمل» اپوزیسیون سوریه برای رهبران این کشور محسوب می شد.هر دو این نامزدها توسط سپاه پاسدارن انتخاب شده‌اند تا این توهم ایجاد شود که انتخابات آزاد و منصفانه خواهد بود.

چهارم: هیچ نامزدی از میان مخالفان واقعی اسد اجازه رقابت با اسد در این انتخابات را نیافت زیرا قانون اساسی سوریه به سوری هایی که در تبعید هستند و اجازه ورود به کشور را ندارند امکان کاندیدا شدن در انتخابات را نمی دهد. بسیاری از رهبران اوپوزیسیون سوریه ناچار شده‌اند به دلیل تهدید رژیم سوریه این کشور را ترک کنند. بعلاوه، همه کاندیداها برای رقابت در انتخابات باید از حمایت دست کم 35 عضو پارلمان برخوردار باشند در حالی که پارلمان سوریه به طور کامل توسط اسد کنترل می شود.

پنجم: بر اساس قانون هر سوری بالاتر از 18 سال می‌تواند در انتخابات شرکت کند و این شامل 7 میلیون آواره سوری نیز می شود. دادگاه قانون اساسی سوریه که تحت کنترل دولت است اعلام کرده انتخابات در« همه مناطق» به جز الرقا -که تحت کنترل گروه دولت اسلامی عراق و شام، از گروه‌های وابسته به القاعده برگزار خواهد شد. در‌واقع در بخش‌های وسیعی از سوریه و همینطور قسمت‌های گسترده ای از شهرهای بزرگی مانند حلب و دیرالزور انتخاباتی در کار نخواهد بود. به گزارش خبرگزاری فرانسوری AFP این انتخابات صرفاً در 40 درصد از خاک سوریه برگزار خواهد شد. (بیشتر بخوانید: http://www.lorientlejour.com/article/869528/la-presidentielle-syrienne-en-6-points.html )

ششم: تنها 300 هزار نفر از سه میلیون پناهنده سوری که در خارج از خاک این کشور به سر می‌برند برای شرکت در انتخابات سوریه در 39 سفارت سوریه در سرتاسر جهان ثبت نام کرده اند.

هفتم: انتخابات سوریه توسط گروهی از ناظران ایرانی «نظارت» خواهد شد. هدف به وضوح این است که هر امکانی از مخالفان برای تاثیرگذاری در انتخابات گرفته و بانیان آن سرکوب شوند. این کاری است که آیت الله خامنه ای، سپاه پاسداران و بسیج در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ایران نیز انجام داده‌اند واگر لازم باشد به سادگی می‌توانند همان تجربه را در سوریه نیز تکرار کنند. (بیشتر بخوانید: http://www.naameshaam.org/en/iranian-regime-to-monitor-syrian-presidential-elections/)

نظر سردبیر:

ما نیز مانند بسیاری از مردم سوریه بر این باوریم که این اتخابات سوریه طنزی تلخ است اما برگزاری آن پیامی واضحی از فرمانده واقعی سوریه ، سردار قاسم سلیمانی در بر دارد:

  • واقعیت را بپذیرید: سوریه و لبنان – که ما از طریق حزب الله کنترل بخش عمده‌ای از آن را برعهده داریم- هنوز هم کارت های موثری هستند که ما با آن‌ها می‌توانیم برنده باشیم. دولت فعلی عراق نیز کارت دیگر ماست.
  • قبول کنید: زمان امور در سوریه در‌واقع در دست من است و بشار اسد چیزی نیست جز یک عروسک خیمه شب بازی.
  • بفهمید که ما به زودی با دست یابی به سلاح هسته ای، تبدیل به قدرتی منطقه ای خواهید شد.
  • از این حقیقت نمی‌توان گریخت: ناچارید در مورد برنامه هسته ای با ما مذاکره کنید و همه تحریم ها را نیز لغو کنید؛ در غیر این صورت سربازان ما در حزب الله سرائیل را با موشک هایشان نابود خواهند کرد و ما درگیری‌ها را از سوریه به بقیه نکات جهان نیز خواهیم کشید.

سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است که کنترل نیروهای مسلح حکومت اسد، حزب الله لبنان و شبه نظامیان عراقی که در سوریه می جنگند را برعهده دارد.

درست به همین دلیل نامه شام یک «کمپین انتخاباتی» ساختگی برای انتخاب سردار سلیمانی به ریاست جمهوری سوریه و انتصاب بشار اسد به عنوان معاون او به راه انداخته است. بیشتر بخوانید: http://bit.ly/1m7JKF6

تصاویر «تجمع انتخاباتی» ما در مقابل سفارت ایران در لندن که در دوم ژوئن 2014 برگزار شد را نیز می‌توانید اینجا ببینید: http://bit.ly/1rCXX5j

پاسخ دهید