Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

پناهجویان سوری: دلتنگی برای خانه ای ویران

وبسایت جدلیه به تازگی گزارشی تکان‌دهنده‌ از وضعیت پناهندگان سوری منتشر کرد. این گزارش خلاصه بخشی از پژوهش دو تن از دانشگاهیان آمریکایی است. آنها در مصاحبه‌های بسیاری که تابستان امسال با پناهندگان سوری در لبنان و اردن انجام دادند، این پرسش را مطرح کردند: “دلتان برای چه چیزی بیشتر تنگ شده است؟ ”
پاسخ‌های دریافتی از حیث جزئیات، تفصیل و چگونگی بروز احساسات، مختلف‌اند و نمی‌توان آنها را خلاصه کرد. باید شخصا آنها را بخوانید تا به تصویر کاملی دست یابید.
“من دلم برای عزتم تنگ شده است، و برای پسرم چرا که آنجا با آن هیولاهای جنایتکار تنها است”.
“دلم بیشتر از همه برای گل‌های ایوان خانه‌ام در سوریه تنگ شده است. و برای خیابان خانه پدری‌ام، خانه‌ای که در آن بزرگ شدم. [آن خانه] توسط نیروهای رژیم ویران شد”.
“دلم برای فلافل سوری تنگ شده است. برادرم ابراهیم شهید شده است و من همواره به یادش هستم. به یاد او و تمامی کودکانی که همراه با او شهید شدند”.

نویسندگان این پژوهش پاسخ‌ها را اینگونه توصیف می کنند: “گفته‌های آنان، با جادوی تصاویری که در ذهن متبادر می‌کنند، تلنگری است برای ما تا به یاد بیاوریم این مردم که هستند و سوریه برایشان به چه معنا است. ما را با واقعیت بیرحم آنچه خشونت بر آنان و زندگی‌شان رانده است، روبرو می‌کنند. وادارمان می‌کنند دریابیم چگونه این مردم و میلیون‌ها تن دیگر مانند آنها، جنگ را تاب می‌آورند و چگونه این خاطرات، بخشی از توان آنان برای احیای مجدد زندگی ست”.

پاسخ دهید