Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

همزمان با گرمیداشت روز جهانی آزادی مطبوعات، ده‌ها روزنامه‌نگار سوری در زندانند

Press_Freedom_Dayسوم می هر سال به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات شناخته شده است. همزمان با گرامیداشت این روز بسیار مهم – خصوصا برای روزنامه نگاران و اصحاب رسانه- ده‌ها نفر از روزنامه نگاران و شهروندان خبرنگاران سوری در زندانهای حکومت سوریه و تحت بدترین شرایط رنج می‌کشند در حالی که تقریباً تمام دنیا آن‌ها را از یاد برده است.

از نخستین روزهای انقلاب سوریه نیروهای بشار اسد و شبه نظامیان تحت کنترل ایران به صورت سیستماتیک روزنامه نگاران مستقل و شهروند خبرنگاران فعالی که اتفاقات را پوشش می‌دادند هدف گرفتند. هدف آن‌ها از این کار روشن بود: حکومت سوریه می‌خواست حقیقت وقایع سوریه را از بقیه جهان پنهان و کسانی که دروغ‌های رسانه‌های حکومتی سوری و ایرانی را فاش می‌کردند ساکت کند.

از رمان آغاز انقلاب سوریه در مارس 2011 مرکز ثبت تخلفات در سوریه موارد زیر را ثبت کرده است:

  • مرگ 307 نفر از اصحاب رسانه و شهروند خبرنگاران به دست حکومت و یا شبه نظامیان حامی حکومت،
  • بیش از 24 نفر از این افراد تحت شکنجه و 11 نفر از آن‌ها در اعدام های صحرایی جان باخته اند،
  • 138 نفر از آن‌ها توسط تک تیراندازها و در شلیک مستقیم و 118 نفر دیگر در بمباران کشته شده اند،
  • مرکز ثبت تخلفات همچنین دستگیری و زندانی کردن 114 نفر از کارکنان رسانه‌ها به صورت دلبخواهی و بدون حکم دادگاه یا محاکمه را ثبت کرده است، از این تعداد 90 نفر روزنامه نگاران حرفه‌ای هستند.
  • بیش از 50 نفر از این تعداد همچنان تحت شرایط غیر انسانی در حبس هستند.

همزمان گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز نام« 100 قهرمان اطلاع رسانی» را را به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر کرده است. چنین لیستی که برای نخستیتن بار منتشر می‌شود نام روزنامه نگاران و وبلاگ نویسانی را گرامی می‌دارد که «همواره امنیت و گاهی جانشان را برای کارشان به خطر انداخته اند» و شامل نام دو روزنامه‌نگار سوری نیز می شود:

  • مازن درویش، بنیانگذار مرکز رسانه و آزادی بیان سوریه که دو سال را در زندانهای حکومت اسد گذراند.
  • رزان زیتونه، وکیل حقوق بشر و بنیانگذار مرکز ثبت تخلفات که به همراه سه تن از همکارانش در 9 دسامبر 2013 توسط مردانی ناشناس -که تصور می‌شود از گروه جیش الاسلام بوده‌اند- ربوده شد.

منابع:

نظر سردبیر:

کاش روزنامه نگاران ایرانی اقدامی در حمایت از همکاران سوری خود انجام می دادند. چرا وقتی پای سوریه به میان می‌آید تمام ادعاهای مربوط به آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها خاموش می شوند؟ باید به یاد داشت که حکومت ایران هم در زمینه آزادی بیان وضعیتی بهتر از سوریه ندارد. بنا به اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز 20 روزنامه‌نگار و 51 شهروند خبرنگار و وبلاگ‌نویس ایرانی در سال 2013 به زندان افتادند و 12 نفر نیز از بیم آزار توسط حکومت ایران به ناچار از کشور خارج شدند.

پاسخ دهید