Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

نامه ایی سرگشاده به سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان: در خواست نامه شام از آفای نصرالله برای خروج نیروهای حزب الله از سوریه و توقف «فتنه»

19 ژانویه 2015postcard_Nas_FARSI_2015

آقای حسن نصرالله،

تاکنون صدها شیعه لبنانی تاکنون  زیر پرچم حزب الله لبنان در سوریه جان باخته اند و صدها نفر دیگر نیز مجروح و معلول شده اند. هزینه سنگین دخالت حزب الله در جنگ سوریه را خانواده های شیعیان ساکن بعلبک، جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت می پردازند. بعلاوه تمامی لبنان از تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و  سیاسی این دخالت رنج می برد. همزمان جنگ بی آنکه پایانی یرای آن بتوان دید ادامه دارد. سوریه برای ایران و حزب الله حکم ویتنام را یافته است.

جنگ حزب الله در سوریه برای ممانعت از سقوط حکومت  اسد است که ادامه دارد، حکومتی که جنایات جنگی، اعمال ضد حقوق بشری  و جنایات فراوانی علیه بشریت طی چهار سال گذشته مرتکب شده است. درو اقع، جنگجویان شما در بیشتر این جرایم شریک جرم محسوب می شوند. این به طرزی اجتناب ناپذیر موجب شده است که حزب الله لبنان اعتبار اخلاقی  که پیشتر داشت را از دست بدهد و رهبری این حزب و فرماندهان نظامی آن در معرض احتمال کشیده شدن به دادگاه بابت دخالتشان در این جرایم قرار بگیرند.

دخالت مستقیم شما در سوریه باعث شده بشار اسد حکم عروسک خیمه شب بازی در دستان سپاه پاسداران را بیابد. حکومت سوریه بی درنگ سقوط خواهد کرد اگر ایران حمایت عظیم اقتصادی و نظامی خود از آن را قطع کند. اما قیمتی که شما میپردازید: حزب الله هم مانند ایران توش و توان خود خود را در سوریه از کف می دهد.

آقای نصر الله،

شما پیش تر استدلال کردید که برای جلوگیری از حمله نیروهای سنی جهادی به خاک لبنان، حزب الله باید در جنگ سوریه مداخله کند. اما  واقعیت  این است که دخالت نظامی مستقیم شما در سوریه خصوصا پس از نبرد القصیر در سال 2013،  به افزایش تعداد نیروهای جهادی هایی انجامیده است که برای تلافی این مداخله  به حمله های تروریستی در لبنان اقدام می کنند. این حضور بعلاوه به جنگی فرسایشی در مرز لبنان و سوریه منجر شده است. شیعیان لبنان امروز در هراس و ناامنی دائم به سر می برند.

شما گفته بودید فرستادن جنگجویان حزب الله به سوریه برای دفاع از اماکن مقدس شیعیان از جمله مقبره حضرت زینب در دمشق ضروری است. اما این اماکن پیش از اشغال منطقه توسط حزب الله و سایر شبه نظامیان شیعه  بوسیله شورشیان تصرف و در امنیت واگذاشته شده بودند. حالا این اماکن مقدس به دلیل مداخله شما و درگیری های فرقه ای ناشی از آن  بیش از همیشه در خطر هستند. بعلاوه در اکثر مناطقی که نیروهای شما مشغول رهبری و مشارکت در جنگ ها هستند (حمص، القلمون، حلب، درعا و غیره) هیچ مکان مقدس شیعی وجود ندارد.

پیش از دخالت در سوریه،  حزب الله به دلیل مشارکتش در آزادسازی جنوب لبنان از اشغال اسراییل در سال 2000 مورد احترام و تحسین بود. امروز حزب الله خود در سوریه حکم نیرویی اشغالگر و همینطور گروهی شبه نظامی و فرقه گرا در خدمت ماجراجویی های  حکومت ایران در عراق، سوریه و لبنان و یمن  را یافته است.

نگران کننده تر از همه اینکه جنگجویان حزب الله بیش از همه شورشیان سنی و شهروندان سوری را می کشند و به این ترتیب فتنه ای بزرگتر ایجاد می کنند که  طی سالهای آینده به بی ثباتی بیشتر در منطقه و خود لبنان خواهد انجامید.

آقای نصرالله، در پرتو آنچه در بالا گفته شد ما از شما می خواهیم پیش از آنکه دیر شود جلوی این فتنه را بگیرید. برای اینکار باید همه جنگجوها، مربیان نظامی و مشاوران حزب الله را از سوریه خارج کنید. بعلاوه یک پروسه آشتی ملی باید در لبنان شکل بگیرد تا مرهمی برای زخم ها و مقدمه شروعی دوباره باشد.

ما می دانیم که این تغییر در سیاست ها به معنای قطع رابطه با حکومت ایران و سرپیچی از دستورات سپاه قدس،  شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است. اما ما در نامه شام بر این باوریم که چنین تصمیمی تنها راه برای به آخر رساندن مداخله خودکشی وار حزب الله لبنان در سوریه و نجات شیعیان لبنان از فاجعه است.

فواد حمدان
مدیر گروه فعالان
نامه شام
www.naameshaam.org

 

پاسخ دهید