Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

نامه شام: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای ارسال کمک های محدود به سوریه «عقیم» است

 اپوزیسیون سوریه باید برای صدور قطعنامه ای بر مبنای بند هفت منشور سازمان امنیت بر متحدان خود فشار وارد کند

تهران/دمشق، 17 جولای – گروه فعالان نامه شام اعلام کرد قطعنامه امروز سازمان ملل برای یاری رسانی به افراد در مناطق تحت کنترل مخالفان در سوریه «عقیم» است. گروه افزود «مخالفان سوریه باید بر متحدان خود خصوصا ایالات متحده فشار وارد کنند تا قطعنامه ای قدرتمندتر بر مبنای اصل هفت منشور سازمان امنیت صادر شود.»

شورای امنیت سازمان ملل امروز برای تصمیم گیری در مورد قطعنامه جدیدی رأی گیری خواهد کرد که در صورت تصویب مجوز انتقال کمک‌های انساندوستانه به سوریه بدون رضایت و هماهنگی دولت این کشور را از طریق مرزهای آن با عراق، ترکیه و اردن صادر می کند.

متن اولیه این قطعنامه خواستار صدور مجوز دسترسی به سوریه از طریق تمامی مرزهای آن و امکاناتی بود که بند هفت از منشور سازمان ملل در اختبار قرار می‌دهد، از جمله امکان اعمال تحریم های اقتصادی و حمله نظامی.

وتو شدن متن اولیه به وسیله از طرف چین و روسیه به تغییر آن انجامید و در نهایت نسخه فعلی شورای امنیت به جای اخذ «تصمیم» برای در پیش گرفتن روش‌های محکم تر، تنها «باور دارد» که «در صورت تخطی طرفین جنگ در سوریه از مفاد قطعنامه فعلی اقدامات بعدی لازم خواهند بود.» در نتیجه در صورت تن ندادن هریک از طرفین، شورای ملل برای اعمال تنبیه ناچار خواهد بود قطعنامه دیگری تنشیم کند که به احتمال بسیار از سوی چین و سوریه -که پس از ایران همپیمانان نزدیک سوریه محسوب می شوند- وتو خواهد شد.

پیمان کامور یکی از سخنگویان نامه شام گفت: «این قطعنامه نیز مانند قطعنامه های پیشین برای حل مشکل کفایت نخواهد کرد. چنین قطعنامه ای ابداً سنخیتی با عمق و گستردگی رنج مردم سوریه و بحران حقوق بشری که در این کشور اتفاق می‌افتد ندارد.» به گفته کامور، «این قطعنامه عقیم است زیرا بدون دست برداشتن حکومت سوریه از بمباران مناطق تحت کنترل شورشیان، بعید است کمک رسانان بین‌المللی بتوانند اقلام مورد نیاز مردم سوریه را به نقاط تحت فشار برسانند و در نتیجه این ماموریت نیز مانند ماموریت امدادرسانی پیشین که در فوریه 2014 در حمص صورت پذیرفت شکست خواهد خورد.» [1]

کامور افزود: «به همین دلیل نامه شام از اپوزیسیون سوریه می‌خواهد که به صورت متحد به حامیان خود فشار وارد کنند تا شورای امنیت به تنظیم قطعنامه ای بر مبنای بند 7 منشور خود وادار شود و دسترسی امن و کامل امدادرسانان به مناطق تحت درگیری و مردم نیازمند در تمام خاک سوریه را بر حکومت این کشور تحمیل کنند.» به گفته وی: «اگر روسیه و چین بازهم چنین قطعنامه ای را وتو کنند، سایر کشورهای عضو سازمان ملل باید به سوی یک‌جانبه عمل کرده و با اعمال منطقه پرواز ممنوع، امنیت مردم در مناطق تحت کنترل اپوزیسیون را تأمین کنند.»

علی رحیمی یکی دیگر از سخنگویان نامه شام گفت: «قطعنامه های صادر شده از سوی سازمان ملل تا زمانی که همراه با قدم‌هایی مشخص و جدی برای توقف خونریزی در سوریه نباشند، چیزی جر اتلاف وقت نخواهند بود. به همین دلیل ما از قدرتهای بین‌المللی می‌خواهیم از هر طریق ممکن از اپوزیسیون میانه رو سوریه حمایت کرده و به آن‌ها این امکان را بدهند که در جنگ در مقابل حکومت ایران و سوریه پیروز شوند و در سوریه ای آزاد و دموکراتیک حکومتی تازه تشکیل دهند.»

رحیمی افزود: «بعلاوه باید به حکومت ایران اخطار داده شود که نیروهای پاه پاسداران، حزب الله لینان و شبه نظامیان عراقی را تا تاریخی مشخص از سوریه خارج کند یا منتظر پاسخی سفت و سخت باشد. بدون اقداماتی از این دست بعید است حکومت های ایران و سوریه قطعنامه های از این دست را از سوری سازمان ملل چندان جدی بگیرند.»

دیپلماتهای غربی تخمین می‌زنند که انتقال چهار محموله مرزی می‌تواند ارائه خدمات انساندوستانه به حدود دو میلیون نفر از مردم جنگ زده در سوریه را ممکن کند. این در حالی است که بنا بر آمار اعلامی از سوی سازمان ملل 10.8 میلیون نفر از مردم سوریه به شدت نیازمند کمک‌هایی از این دست هستند که از این تعداد 4.7 میلیون نفر در مناطقی با دسترسی بسیار دشوار زندگی می کنند. [2]

در آوریل 2014 سازمان ملل اعلام کرد که لازم است برای ممکن شدن انتقال کمک‌های انساندوستانه به مردم سوریه مستقل از دولت این کشور لازم است قطعنامه ای بر مبنای بند 7 منشور شورای امنیت تصویب شود. بعلاوه شورای امنیت پیشتر در فوریه 2014 قطعنامه ای دیگر مشابه قطعنامه ای که فعلاً در آستانه تصویب است به تصویب رسانده بود. [3] این قطعنامه -«قطعنامه 2139»- صرفاً «خواستار شده بود» که همه طرفین درگیری در سوریه اجازه بدهند کمک‌های انساندوستانه به غیرنظامیان برسد اما مشابه قطعنامه جدید هیچ نوع ضمانت اجرایی برای آن ایجاد نکرده بود.

حکومت سوریه کماکان مصر است هر نوع کمک انساندوستانه ای که بدون اطلاع دولت از مرزها عبور داده شده و به مناطق تحت کنترل اپوزیسیون تحویل شود را «حمله» به خود تلقی خواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر:

لطفاً با حسین امین، سخنگوی نامه شام تماس بگیرید.

آدرس ایمیل:

[email protected]

 

پانویس برای اهالی رسانه:

«نامه شام» یا «نامه هایی از سوریه» گروهی است متشکل از فعالان و شهروند خبرنگاران ایران، سوری و لبنانی که برای جلب توجهات جهانی به نقش ایران و سیاست‌های آن در بحران سوریه فعالیت می‌کند و در تلاش است گفتمان غالب در مورد انقلاب مردم سوریه را بر مبنای حقایق شکل دهد. برای اطلاعات بیشتر: www.naameshaam.org.

[1] http://www.naameshaam.org/en/who-really-attacked-the-un-aid-convoy-in-homs/

[2] http://uk.reuters.com/article/2014/07/12/uk-syria-crisis-un-aid-idUKKBN0FH00M20140712.

[3] http://www.un.org/News/Press/docs/2014/sc11292.doc.htm

 

 

 

پاسخ دهید