Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

مراسم سالگرد انقلاب ۵۷ و نقش ایران در سوریه

حسن روحانی، دیروز سه شنبه، در مراسم سی و پنجمین سالگرد انقلاب در میدان آزادی تهران گفت که ایران ۲۰۰ سال است فقط در برابر متجاوزین دفاع کرده.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، حسن روحانی افزود که ما در برابر تروریسم دست به دست دهیم از سوریه و عراق تا افغانستان؛ ما بابد به فکر ثبات منطقه باشیم و ایران به فکر تجاوز به هیچ کشور دیگری نیست.

این درحالی است که بنابر برخی مستندات ایران علاوه بر مشاوره نظامی که مقامات ایران به صراحت ذکر می‌کنند نیروی نظامی نیز به منطقه فرستاده است.

همین جند روز پیش به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، سردار محسن انصاری با اشاره به نقش و مقام ویژه سردار شهید حسن شاطری در مقاومت، گفت: این شهید بزرگوار تک ستاره جهان در مقاومت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی بود.

حسن شاطری از فرماندهان سپاه پاسداران بود که با نام مستعار حسام خوشنویس به عنوان رئیس ستاد بازسازی جنوب لبنان در لیست تحریم آمریکا قرار داشت. وی در مسیر دمشق به بیروت و در جریان رسیدگی به کارهای ستاد بازسازی در بمباران کشته شد.[۱۰] ارتش آزاد سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که او در حمله هوایی اسرائیل به کاروان تسلیحاتی که از سوریه به سمت لبنان در حرکت بود کشته شده است. بسیاری ستاد بازسازی را پوشش فعالیت‌های سپاه می‌دانند.
سپاه پاسداران مرگ بسیاری از اعضای خود همچون مهدی موسوی، هادی باغبانی، سردار محمد جمالی‌ پاقلعه، اسماعیل حیدری مقدم را تایید کرده است.

ایران همچون روسیه از دولت‌های حامی بشار است. حزب‌الله لبنان از هم پیمانان ایران نیز به طور رسمی حضورش را در سوریه تایید کرده.
بنابر برخی مستندات ایران در خط مقدم درگیری‌ها در سوریه حضور دارد. همچنین به گزارش دویچه وله سردار اسماعیل قاآنی جانشین فرمانده “سپاه قدس” ایران شرکت در عملیات نظامی و شبه‌نظامی در سوریه همگام با رژیم بشار اسد را تأیید کرد. وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفت، جمهوری اسلامی “به‌طور فیزیکی و غیرفیزیکی” در سوریه نقش دارد.

در قطعنامه پایانی این مراسم که که نمایان‌گر موضع حاکمیت است ذکر شد:

“ملت آزاده و ظلم‌ستیز ایران، با دفاع همه‌جانبه از جبهه مقاومت اسلامی و ضدصهیونیستی، حمایت امریکا و حامیان عربی و غربی از جنایات رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و نیز اقدامات گروه‌های تروریستی علیه دولت و ملت سوریه و فتنه‌افروزی بعثی‌ها و تروریست‌ها در عراق را محکوم نموده و بر ضرورت اقدام عاجل و قاطع سازمان‌ها و نهادهای بین المللی در قبال دولت‌های حامی تروریسم و عاملان به خاک و خون کشیدن انسان‌های بی‌دفاع تأکید می نماید”.

نظر سردبیر:
با توجه به تمام آنجه از آغاز بحران سوریه شاهد بودیم نمی توان فراموش کرد آنچه به واقع توسط دولت سوریه و دولت‌های پشتیبان حکومت اسد اتفاق افتاد به واقع تروریسم دولتی بود. هیچ کس فراموش نکرده که در آغاز انقلاب سوریه این قیام نه تنها مسلحانه نبود بلکه با عنوان بهار عربی نامیده می‌شد.
پیش از این نیز حافظ اسد، پدر یشار در سرکوب‌های خونین سوریه دست داشت. در واقع نخستین کسی که دست به اسلحه در درعا دیگر شهرها برد دولت بشار اسد بود که بعدها با بمب‌های خوشه‌ای در کشتار مردم سوریه این قتل عام را ادامه داد.
از دیکتاتور یوگسلاوی تا سودان تاریخ این وقایع را با عنوان نسل کشی، جنایات علیه بشریت و تروریسم دولتی به یاد خواهد آورد. آنچه در سوریه می‌گذرد سازمان ملل با عنوان بزرگترین فاجعه بشری پس از تاسیس این سازمان نام برده است.

منابع:

متن کامل سخنرانی حسن روحانی رییس جمهور ایران در مراسم سالگرد انقلاب:
http://dolat.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=109&Id=234916

قطعنامه پایانی مراسم ۲۲ بهمن ۱۳۹۲:
http://irinn.ir/news/8175/قطعنامه-پایانی-راهپیمایی۲۲-بهمن

http://rajanews.com/detail.asp?id=150462
http://www.bbc.co.uk/persian/world/2013/02/130214_l42_syria_shateri.shtml

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2013/02/130214_l03_pasdar_commander_killed.shtml

http://www.dw.de/یک-فرمانده-دیگر-سپاه-پاسداران-در-سوریه-کشته-شد/a-17203876

http://www.radiofarda.com/content/f35_jafari_iran_mil_syria/25196574.html

پاسخ دهید