Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

علاوه بر پول، موشک و سرباز، ایران پهپادهای خود را نیز به سوریه می‌فرستد

Iranian_droneآخرین مدل از پهپادهای ساخت ایران به تازگی در آسمان سوریه دیده شده‌اند. فعالان سوری تصاویری از پهپاد شاهد ۱۲۹ را در حالی که در آسمان غوطه شرقی در دمشق پرواز می‌کرد ضبط و روی سایت یوتیوب قرار داده‌اند. [۱]

«پهپاد» که اصطلاحی فارسی برای اشاره به هواپیماهای بسیار کوچک بدون سرنشین یا «درون‌» است معمولا برای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما توانایی حمل سلاح نیز دارند.

پهپاد مشاهده شده (شاهد ۱۲۹) در اواخر سال ۲۰۱۲رونمایی و در سپتامبر ۲۰۱۳ به تولید انبوه رسید و در اختیار سازمان هوافضای ارتش ایران قرار گرفت. این پهپاد شعاع عملیاتی برابر با ۱۷۰۰ کیلومتر، قابلیت دید و بررسی تا ۲۰۰ کیلومتر و در ارتفاع ۷۳۱۵ متری طول پروازی معادل ۲۴ ساعت است.

بنا به نوشته اسپیونکوپ، وبلاگی که به طور تخصصی سلاح‌های به کار گرفته شده در سوریه را بررسی و ثبت می‌کند، پهپادی که پرواز آن بر روی غوطه مستند شده است در واقع نسخه ای دستکاری شده از شاهد ۱۲۹ است که «احتمالا به نسل سوم پهپادهای تولیدی تعلق دارد» [۲] به نظر نویسنده این وبسایت، به نسخه مشاهده شده از شاهد ۱۲۹ قابلیت فرود بهتر و توانایی حمل سلاح افزوده شده است و آنتنی نیز بر روی بخش بالایی آن به چشم می‌خورد که تازگی دارد

هرچند پهپادی که در تصویر دیده می‌شود مسلح نیست اما این امکان وجود دارد که به زودی پرواز شاهد ۱۲۹ مسلح را نیز در آسمان سوریه مشاهده کنیم. این پهپاد قابلیت حمل هشت موشک هدایت شونده را دارد. در نوامبر ۲۰۱۳ یکی دیگر از پهپادهای ایرانی که «یاسر» نامگذاری شده نیز در آسمان سوریه دیده شده بود. این پهپاد با کپی‌برداری از پهپاد آمریکایی «Scan Eagle» ساخته شده که توسط ایران نشانده و تصاحب شده بود.

نظر سردبیر:

وقتی سخنان مقامات ایرانی در مورد لزوم افزایش بودجه دفاعی و تجهیزات نظامی برای «دفاع از کشور» در مقابل «دشمنان» را می‌شنویم، به یاد داشته باشیم که پول و سلاح‌های ایرانی صرف تجاوز و مقابله با انقلابی مردمی در کشوری دیگر می‌شوند، نه دفاع از ایران.

منابع:

[۱] اینجا ببینید: https://www.youtube.com/watch?v=h2nb7iajUdI و https://www.youtube.com/watch?v=ncFicAkemSY

[۲] http://spioenkop.blogspot.it/2014/04/iran-deploying-her-newest-drones-to.html

[۳] http://spioenkop.blogspot.com/2013/11/the-yasir-uav-iran-deploying-her-newest.html

پاسخ دهید