Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

شواهد تازه‌ از نقش حکومت اسد در حمله شیمیایی غوطه

rocket-popup

آیا حکومت ایران می‌تواند سازنده موشک‌های شیمیایی که منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی شده است باشد؟

تحلیل‌های جدید در بار موشک‌هایی که در ارتباط با حمله گاز سارین در حومه‌های دمشق در در ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ نشان می‌دهد به احتمال زیاد توسط لانچر یا همان راکت‌انداز رگباری شلیک شده بودند که بُرد آنها نزدیک به ۳ کیلومتر است. این بدان معنا است که آن‌ها تحت نظارت نیروی‌های حکومتی شلیک شده‌اند که حامیان حکومت سوریه تلاش داشتند در آن تشکیک کنند.
علاوه بر این، تحلیل‌های تازه نشان می‌دهد که موشک‌‌ها توسط موتورهایی از خانواده رایج ۱۲۲-میلی‌متری توپ‌های راکتی معروف بهBM-21 حرکت داده می‌شدند. BM-21 از سیستم‌های فراوان موشک‌های زمین به زمین است. این سیستم به Grads هم شناخته می‌شدند که در شوروی ساخته می‌شدند اما توسط بسیاری کشور های دیگر همچون چین، مصر، روسیه و ایران هم باز تولید و به روز شدند.

منبع: نیویورک تایمز

http://www.nytimes.com/2013/12/29/world/middleeast/new-study-refines-view-of-sarin-attack-in-syria.html

نظر سردبیر:
جالب توجه است که یکی از دو نویسنده گزارش، پروفسور تئدور پوستول، همان متخصصی بود که سیمون هرش در مقاله خود در مورد حمله شیمیایی از او نام برده بود. خوانندگان ما احتمالا کامنت طولانی ما در مورد مقاله هرش که در اوایل دسامبر در London Review of Books چاپ شده بود را به یاد می‌آورند که با نقل قول‌هایی از پوستول بر ادعای خودش صحه می‌گذاشت.

پاسخ دهید