Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

روحانی خواستار برگزاری«انتخابات آزاد و دمکراتیک»در سوریه شد

حسن روحانی رییس جمهوری ایران در روز پنجشنبه گفت بهترین راه‌حل در سوریه برنامه‌ریزی برای انتخاباتی آزاد و دموکراتیک است. او که در نشست جهانی اقتصاد در داووس سوویس صحبت می‌کرد، افزود: هیچ‌کس در مورد آینده سوریه از خارج آن نمی‌تواند تصمیم بگیرد… همه با هم برای شکست دادن تروریسم همکاری خواهند کرد.

سخنان روحانی را به دو شیوه می‌توان تفسیر کرد. نخست دولت ایران در مسیر یک توافق سیاسی در سوریه گام بر می‌دارد و در حال اجرای توافقاتی پشت پرده با غرب است. در حالت دیگر ـکه احتمال آن از حالت اول بیشتر است‌ـ این سخنان یک سرپوش بی‌معنای دیگر می‌باشد. گویا آقای روحانی فراموش کرده‌اند که همزمان با صحبت ایشان بیش از نیمی از جمعیت سوریه اکنون آواره یا پناهنده‌اند و از گرسنگی درحال مرگ و احتضار به سر می‌برند. این نتیجه ادامه کمپین مرگی است که توسط نیروهای رژیم اسد و تحت حمایت سپاه‌پاسداران، حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان عراقی -که همگی توسط حکومت ایران مورد تامین، تسلیح، تعلیم و مدیریت قرار گرفته‌اند- راه افتاده است.

رییس جمهور همچنین فراموش کرده است که هنوز ده‌ها هزار سوری در زندان‌های حکومت اسد محبوس می‌باشند.

و بالاخره اینکه مسئولان حکومت در مناطق تحت کنترل خود، کارت‌های شناسایی جدیدی را برای سوری‌ها صادر کرده‌اند که به شکل موثری شهروندی را برای آنهایی که این کارت‌ها را درخواست نکرده‌اند سلب می‌کند. بدین صورت فقط حامیان حکومت که کارت‌های شناسایی جدید را دارند می‌توانند در هر انتخابات دموکراتیک در آینده رای بدهند.

منبع:
http://www.ansamed.info/ansamed/en/news/sections/politics/2014/01/23/Syria-Rohani-Davos-free-elections-best-solution_9949506.html

پاسخ دهید