Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

رسانه های ایرانی و «بحران»سوریه

“از سیاست رسمی عدول نکنید”. این قانونی ناگفته است که رسانه‌های داخل ایران در امور مرتبط به سیاست خارجی باید رعایت کنند. و نقش ایران در سوریه و لبنان قطعا یکی از حساس‌ترین خط قرمزها است. از همین رو ممکن نیست که در رسانه‌های ایرانی مطلبی در حمایت از مردم و انقلابیون سوریه ببینید. تعداد کمی از خبرهای بسته به موقعیت و هرازگاهی پخش می‌شود که اغلب اخبار تحریف شده‌ای است برای توجیه اقدامات حکوت سوریه تا آنکه گزارشی از حقیقت زندگی مردم سوریه باشد.

هم رسانه‌های نزدیک‌تر به مراکز قدرت ، هم رسانه‌های مستقل‌تر، سوریه را اسیر جنگ داخلی دولت و شورشیان عموما تحت حمایت خارجی نشان می‌دهند و هر دو گروه در مورد نقش ایران در سوریه سکوت کرده‌اند.

رسانه‌های رسمی‌تر (چون صدا وسیما) اما به دفاع کامل از رژیم سوریه مشغول‌اند. در تصویر آنها، سوریه یکی از “محورهای مقاومت” است که درگیر توطئه‌ای است که مورد حمایت دیگر کشورهای منطقه مثل عربستان، ترکیه، قطر و اسرائیل است.

در طی ماه‌های گذشته و با قدرت گرفتن گروه‌های بنیادگرای مخالف حکومت سوریه، رسانه‌های محافظه‌کار ایران در تلاش بوده اند تا درگیری های سوریه را به عنوان جنگ فرقه‌ای تصویر کنند. آنچه در پوشش های خبری غایب است، حضور شهروندان سوری در منطقه است.

نکته دیگر آن است که آن دسته از خبرگزاری های داخل ایران مانند خبرگزاری (http://www.bultannews.com/,http://www.farsnews.com/newsH.php?hoz=279) که به پوشش اخبار سوریه می‌پردازند، نزدیک به نهادهای امنیتی هستند. از سوی دیگر شورای امنیت ملی، به طور سنتی دستورالعملی را برای شیوه پوشش خبری موضوعات حساس به روزنامه ها و خبرگزاری ها ارسال می کند. (۱)

(۱) http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AMjCy4AYp3HAJ%3Awww.roozonline.com%2Fpersian%2Fnews%2Fnewsitem%2Farticle%2F-b0ff76edac.html+&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=de

لینک‌های بیشتر:
http://www.radiofarda.com/content/f3_censorship_Iran/2214316.html
http://www.rsf-persan.org/article17337.html
http://www.persian.rfi.fr/سانسور-اخبار-پرونده-هسته‌ای-در-ایران-20131220/ایران

پاسخ دهید