Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

حقوق زنان از زاویه دید روحانی و خامنه‌ای: قدرت در دستان چه کسی است؟

ayatollah_khamenei_and_hassan_rouhaniرئیس‌جمهور ایران، حسن روحانی اخیرا در سخنانی در «همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ» به مناسبت  روز زن گفت:‌«مگر می‌شود پنجاه درصد اعضای جامعه را به گوشه‌ای راند و یا در حاشیه گذاشت؟ … من به عنوان یک حقوقدان و به عنوان مسئول دستگاه اجرایی کشور اعتراف می‌کنم که هنوز کاستی‌های فراوانی در زمینه احقاق حقوق زنان و عدالت جنسیتی وجود دارد … آنهایی که از آزادی زن به معنای مشروع اسلامی و از حضور و تعالی زن می‌ترسند و یا اعتقادات دیگری دارند لطفا این اعتقادات غلط را پای دین، اسلام و قرآن ننویسند. مادری مقام شایسته و والایی است، اما مگر پدر وقتی به جامعه می‌آید وظیفه پدری، حق پدری یا مسئولیت پدری را فراموش می‌کند؟ مادر هم اگر به جامعه آمد مسئولیت مادری و وظیفه مادری را فراموش نخواهد کرد.»

نظر:

علی‌القاعده شنیدن سخنانی مبنی بر لزوم وجود خقوق برابر برای زنان ایرانی از زبان رئیس‌جمهور پیشرفتی مثبت تلقی می‌شود، اما مطابق معمول روحانی اشاره مشخصی که به اقدامات عینی لازم برای عملی شدن این تحولات نمی‌کند. او ، نامی از مشکلات عینی زنان از جمله مسائل مربوط به نبود حق حضانت، حق کار، حق مسافرت، قوانین نابرابر در حوزه  ازدواج، طلاق، ارث و غیره نمی‌کند، زیرا واقعیت این است که او هیچ قدرتی برای تغییر آنها ندارد.

در واقع درست در همان روزی که روحانی این سخنان را به زبان آورد، رهبر واقعی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای آنچه واقعا نظام اسلامی در مورد زن و حقوق او می‌اندیشد را به زبان آورد:‌«یکى از بزرگ‌ترین خطاهاى تفکّر غربى در مورد مسئله‌ى زن، همین عنوان «برابرى جنسى» است  … به نظر من مسئله‌ى اصلى، یعنى یکى از مسائل اصلى، مسئله‌ى خانه و خانواده است…  مسئله‌ی اشتغال بانوان، جزو مسائل اصلى نیست. البتّه ما با اشتغال بانوان مخالف نیستیم»

بیانات متضاد روحانی و خامنه‌ای نشانه آشکار دیگری‌است که چگونه سیستم تبلیغاتی حکومت ایران کار می‌کند:‌ روحانی نقش فردی «میانه‌رو» را ایفا می‌کند و خامنه‌ای از سوی دیگر با سخنانش هر نوع توهمی که ممکن است در زمینه ملاحظات و مدارا در زمینه‌های حقوق‌بشری برای مردم و جهان ایجاد شود را از بیخ و بن نابود می‌کند تا بدانند در این زمینه تصمیم‌گیرنده واقعی کیست.

منابع:

[۱] http://www.isna.ir/fa/news/93013113116/-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7
[۲] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26155

پاسخ دهید