Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

حزب‌الله: محکومیت تخریب اماکن مقدس شیعه،‌ بی‌تفاوتی به ویرانی مساجد توسط حکومت سوریه

TOPSHOTS-SYRIA-CONFLICT-CLASHES-HOMS حزب‌الله لبنان هفته گذشته طی بیانیه‌ای اقدام «گروه‌های تروریستی» در تخریب «مقبره‌ها و اماکن مقدس ممسلمانان و مسیحیان در سوریه» را محکوم کرد. این بیانیه در عکس‌العمل به ویرانی کامل مقبره اویس قرنی در الرقعا توسط گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام»‌ یا داعش از گروه‌های وابسته به القاعدهصادر شد. اویس قرنی که بین شیعیان از احترما بسیاری برخوردار است یکی از یاران پیامبر اسلام بوده که در هنگام جنگ در سپاه امام اول شیعیان کشته شده است. مقبره او در درعای سوریه در سالهای اخیر توسط ایران و به سبک حرم‌های پرتجمل شیعی در ایران و عراق بازسازی و گسترش داده شده بود.

همزمان شبکه سوری حقوق‌بشر در گزارشی اعلام کرد ۱۴۵۱ مسجد در سراسر سوریه در اثر حملات حکومت آسیب دیده یا کاملا ویران شده‌اند. مساجد یادشده یا در جریان فروریختن بشکه‌های انفجاری بر مناطق مسکونی آسیب دیده‌اند (مانند نمونه‌هایی در شهر حلب)و یا به دلیل اینکه به مرکز تجمع معترضان ویا به گفته حکومت سوریه مخالفان مسلحتبدیل شده بودند مستقیما هدف حمله قرار گرفتند.

یکی از مساجد هدف قرار گرفته شده در حلب،‌ مسجد اویس قرنی نام داشت که پس از ویرانی مدارس محله به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مسجد ابتدا با استفاده از پرتاب سه بشکه‌ انفجاری از هلی‌کوپتر مورد حمله قرار گرفت و سپس موشکی مستقیما به سمت آن شلیک شد که به مرگ سه کودک و زخمی شدن بیش از ۲۰ کودک دیگر انجامید.

نظر:

بیانیه حزب‌الله را به دو شکل می‌توان تفسیر کرد: می‌توان آن را حرکتی فریبکارانه و فرصت‌طلبانه دانست (زیرا تنها روی چند مکان مقدس تمرکز می‌کند و ویرانی بقیه را نادیده می‌گیرد) و یا آن را در راستای افکار فرقه‌گرایانه این گروه معنا کرد (زیرا تنها نگران اماکن شیعی است و نسبت به بقیه مکانهای مذهبی بی‌تفاوت است). از این زاویه چنان که می‌بینید حزب‌الله واقعا فرق چندانی با داعش ندارد. افزودن کلمه «مسیحیان» به متن بیانیه به وضوح تلاشی است برای موجه جلوه دادن خود و پوشاندن افکار فرقه‌گرایانه گروه، در نتیجه چندان باورپذیر نمی‌نماید. واضح است که حمله به اماکن مذهبی و ویرانی آنها امری است مذموم و محکوم، اما نه با روش فرقه‌گرایانه و گزینشی حزب‌الله.

منابع:

شبکه تلویزیونی حزب‌الله، المنار

http://www.almanar.com.lb/english/adetails.php?eid=142811&frid=23&cid=23&fromval=1&seccatid=14

شبکه سوری حقوق‌بشر

http://sn4hr.org/arabic/2014/03/26/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D8%A8%D9%84%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%AC%D8%AF/

پاسخ دهید