Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

تایید گزارشات مبنی بر استفاده مجدد حکومت سوریه از گازهای سمی

toxic_gas_attack_Syriaترکیب بشکه‌های انفجاری و کلرین به انتشار گاز سمی دیوکسین در مناطق بمباران‌شده انجامید

گزارش‌های معتبر متعدد حاکی از این است که نیروهای بشار اسد در ماه جاری (آوریل ۲۰۱۴ ) مناطق مسکونی مختلفی در سرتاسر سوریه را با گازهای سمی مورد حمله قرار دادند.به گزارش مرکز ثبت تخلفات، در ۱۱ آوریل ۲۰۱۴ سه بشکه انفجاری حاوی ماده کلرین بر روستای کفرزیتا در نزدیکی حما که تحت کنترل شورشیان قرار داشت فرو ریخته شد و درست یک روز بعد نیز حمله‌ای مشابه در همین منطقه صورت گرفت.

بر اساس این گزارش «یکی از این بشکه‌ها چنان بزرگ بود که فروافتادن آن انفجاری عظیم و دودی زرد رنگ در منطقه ایجاد کرد» و تا کیلومترها دورتر از محل انفجار بوی گاز منتشر شده که « بویی شبیه کلرین و نزدیک به بوی شوینده‌های خانگی دارد » استشمام می‌شد.

کلرین گازی‌است بسیار سمی که طی جنگ جهانی اول به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ماده ارزان‌قیمت است و به سادگی می‌توان آن را تهیه کرد (به عنوان مثال کلرین مایه در استخرهای شنا برای ضدعفونی کردن آب به کار می‌رود) اما می‌تواندبه عنوان ماده‌ای به شدت سمی و حتی کشنده نیز به کار گرفته‌شود.

روی بدنه یکی از بشکه‌های فرو ریخته شده بر این منطقه، CL2، نام شیمیایی کلرین و همینطور لوگوی یک شرکت چینی تولید کننده مواد شیمیایی و منفجره ( Norinco) به چشم می‌خورد.

به دنبال این حمله بیش از ۱۰۰ نفر از ساکنان کفرزیتا به «عارضه‌هایی بی‌سابقه» از جمله خفگی، سرفه‌های خشک، سرفه‌های همراه با خونریزی، ریزش‌کف از دهان و تهوع دچار شدند. گفته می‌شود بسیاری از آنها پس از رسیدگی‌های اولیه سلامت خود را بدست آورده‌اند، اما دو نفر یک دختر خردسال و مردی مسنبر اثر آسیب‌های مستقیم ناشی از انفجار جان خود را از دست دادند.

آنچه از نظر بیشتر رسانه‌ها مخفی ماند، اثرات فاجعه‌بار بلندمدتی است که کلرین در ایجاد خواهد کرد. این ماده، هنگامی که در اثر انفجار می‌سوزد ماده‌ای به شدت سمی به نام دیوکسین تولید می‌کند که یکی از کشنده‌ترین مواد شناخته‌شده در جهان است.

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد: «دیوکسین ماده‌ای است به شدت سمی که می‌تواند در روند فرزندآوری و رشد اختلال ایجاد کرده و سیستم ایمنی بدن را دچار آسیب کند. [این ماده] وضعیت هورمون‌ها را از نظم خارج می‌کند و می‌تواند باعث ابتلا به سرطان شود». در یکی از گزارش‌های آژانس محافظت محیط‌زیست ایالات متحده (EPA) در سال ۲۰۱۲ در مورد این ماده آمده : «حجم بسیار کمی از این ماده نیز می‌تواند عوارض بسیار شدیدی ایجاد کند». گزارش‌های پزشکی دیگری نیز وجود دارند که توکسین را به اختلالات تغذیه و پوست معرفی می‌کنند.

تنها چند روز پیش از حمله فوق به کفرزیتا، منابع اپوزیسیون سوریه از انجام حملاتی مشابه با استفاده از گاز سمیدر مناطق مختلفی در حاشیه دمشق خصوصا منطقه حرستا خبردادند. گفته می‌شود این حمله، سومین حمله از نوع خود است که در ماه جاری در این منطقه اتفاق افتاده‌است. (ببینید:‌http://orient-news.net/?page=news_show&id=78692 ) در دو حمله صورت گرفته پیش از این، فعالان عکس‌ها و تصاویر ویدئویی مربوطه به حمله و اثرات آن روی مردم را در اینترنت به اشتراک گذاشته و اعلام کردند که حکومت بار دیگر از گازهای سمی بر علیه مردم غیرنظامی بهره برده‌است اما قدرت‌های جهانی این موضوع را رد کردند. سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گزارشات مربوط به کفرزیتا را «غیر مستند» خواند.

نظر سردبیر:

درست مانند آنچه در مورد بمباران شیمیایی غوطه در آگوست ۲۰۱۳ اتفاق افتاد، تلویزیون دولتی سوریه و سایر رسانه‌های حامی دولت این کشور القاعده را عامل حمله اعلام کردند و باز هم درست مانند ماجرای غوطه، سازمان ملل و قدرت‌های بین‌المللی ابتدا از پذیرش گزارشات فعالان سوری سر باززدند تا آنکه رسانه‌های بین‌المللی به داستان توجه نشان دادند و آنها را وادار به عکس‌العمل کردند. در حمله اخیر، کلرین غلیظ مورد استفاده قرار گرفت، ماده‌ای که می‌تواند به آسانی خریداری شده و (پس از رقیق شدن با آب) برای مثال برای استخر‌های شنا یا ضدعفونی کردن چیزها مورد استفاده قرار بگیرد.

باید یادآوری کرد که این حملات نه تنها به دلیل زیرپا گذاشتن پروتکل ۱۹۲۵ ژنو که استفاده از گازهای خفه‌کننده و سمی طی جنگ را منع می‌کند – جنایت جنگی محسوب می‌شوند بلکه به منزله نقض تعهد منع سلاح‌های شیمیایی نیز محسوب می‌شوند، تعهدی که سوریه در تاریخ 10/14/2013و تحت فشارهای بین‌المللی ناچار شد به آن بپیوندد.

این حمله نمی‌توانست بدون حمایت عظیم نظامی و اقتصادی که حکومت دیکتاتوری اسد از حکومت ایران و رهبر آن آیت‌الله خامنه‌ای دریافت می‌کند اتفاق بیافتد. سربازان او در سوریه – نیروهای سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان عراقیبار این جنگ را به دوش می‌کشند تا اسد همچنان در راس قدرت بماند. بمباران مناطق مسکونی با ترکیب جدید بشکه‌های انفجاری و ماده سمی کلرین که چیزی نیست که بدون اطلاع آنها صورت گرفته باشدروشی است جنایتکارانه برای به وحشت افکندن شهروندان غیرنظامیزیرا بوی این گاز ساکنان این منطقه را عمیقا دچار این وحشت کرد که حمله‌ای مشابه حمله مرگبار غوطه در ۲۰۱۳ که در آن گاز سارین به کار رفته بود در منطقه آنها اتفاق افتاده است. شاید دیگر زمان آن رسیده باشد که جامعه بین‌المللی به این جنایات جنگی عکس‌العملی متناسب نشان بدهد.

منبع: مرکز ثبت تخلفات
http://www.vdc-sy.info/index.php/en/reports/1397487934#.U0v7H1cpvIU

در باره ماده دوکسین:

گزارش سازمان جهانی بهداشت: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs225/en/

گزارش آژانس محافظت محیط‌زیست ایالات متحده: http://www.environmentalhealthnews.org/ehs/news/2012/dioxins-report-revealed

تصاویر ویدئویی مربوطه:

https://www.youtube.com/watch?v=i9x_6tCqQL4

http://www.youtube.com/watch?v=U048X_yVxVA

http://www.youtube.com/watch?v=2cyEaFqJNUw

عکس‌ها:

https://www.facebook.com/kafrzita2011/posts/590508311044610

بیشتر بخوانید:

http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/syria-rebels-government-confirm-poison-gas-attack/2014/04/12/4662d4d4-c247-11e3-9ee7-02c1e10a03f0_story.html

پاسخ دهید