Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

بشار اسد و جنون قدرت مطلق

در ژانویه 2014، شبکه اورینت تی‌وی (Orient TV) یک مستند چهارقسمتی به نام «زندگی مخفی بشاراسد» پخش کرد{۱}. این فیلم که بر مبنای ایمیل‌های هک شده‌ بشار اسد، مصاحبه‌هایی با مقامات عالیرتبه پیشین سوری و حلقه نزدیکان سابق اسد ساخته شده‌است، رئیس‌جمهور سوریه را به صورت دیکتاتوری بی‌منطق و بی‌مسئولیت به تصویر می‌کشد که دچار ولع قدرت است و اجازه نمی‌دهد هیچ چیز – حتی انقلاب میلیونی مردم در مقابل حکومتش- جلوی دست‌یابی‌اش به قدرت‌ مطلق را بگیرد.

اپیزود اول این مستند مروری‌ست بر ماجرای به قدرت رسیدن غیرقانونی بشاراسد پس از مرگ پدرش حافط اسد در سال 2000 و در ادامه به آغاز انقلاب سوریه در مارچ 2011 می‌پردازد و شرح می‌دهد که چگونه عکس‌العمل خشن و غیرمسئولانه حکومت اسد به برانگیخته‌شدن خشم مردم انجامید. اپیزود دوم این مستند فاش می‌کند که درست در زمانی که مردم سوریه توسط سربازان اسد قتل‌عام می‌شدند، خود وی در کاخ ریاست‌جمهوری ساعت‌های زیادی را صرف چت‌کردن با معشوقه‌هایش، خرید اینترنتی و گوش‌دادن به موسیقی غربی می‌کرد.

این مستند همچنین حلقه نزدیکان مورد اعتماد اسد و کسانی که اسد برای «حل بحران موجود» از آنها مشاوره می‌گیرد را نیز معرفی می‌کند، حلقه‌ای که تعدادی «مشاور» ایرانی نیز در آن حضور دارند. در دسامبر 2013، مجله نیو ریپابلیک (New Republic) در مقاله‌ای بلند با عنوان «بشاراسد: یک قاتل زنجیره ای از نمای‌نزدیک»3 شرح می‌دهد که چگونه شخصیت بشاراسد، از مردجوانی که «خجالتی»، «ضعیف» و مدام در حال تلاش برای بدست آوردن «تایید و رضایت دیگران» بود تغییر یافت و به دیکتاتوری تشنه‌ی قدرت تبدیل شد که از پرداختن هیچ بهایی برای حفظ جکومت خود ابا ندارد.

نظر سردبیر:
ما قصد شخصی‌کردن درگیری سیاسی-نظامی سوریه را نداریم، اما شخصیت روان‌نژند اسد، می‌تواند جنبه‌هایی از خونریزی‌های دیوانه‌وار سوریه را توضیح دهد. آیا چنین رئیس‌جمهوری ارزش‌ این حمایت بی‌دریغ حکومت ایران را دارد؟ اسد بی‌شک به سمت سقوط در حرکت است، آیا واقعا کشور ما نیز باید به دنبال او رهسپار شود؟ امیدواریم کسی پیدا شود و منابع انپلیسی نامبرده‌شده در این مطلب را به فارسی ترجمه یا زیرنویس کند تا ایرانیان بیشتر در مورد شخصیت فردی که حکومتشان وی را بی‌قید و شرط حمایت می‌کند بدانند.

پانویس‌ها:

قسمت اول این مستند را می‌توانید اینجا ببینید:
)

قسمت دوم:
)

قسمت سوم:
)

قسمت چهارم:
)

ایمیل‌های هک‌شده بشار اسد پیش‌تر توسط روزنامه گاردین منتشر شده و مورد تحلیل قرار گرفته‌بود: http://www.theguardian.com/world/2012/mar/14/assad-emails-lift-lid-inner-circle

مقاله مذبور را می‌توانید از طریق لینک زیر بخوانید:
http://www.newrepublic.com/article/115993/bashar-al-assad-profile-syrias-mass-murderer

پاسخ دهید