Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

ایران برای حکومت اسد پول، نفت و غذا ارسال می کند

بررسی جدید رویترز نشان می‌دهد که میلیون‌ها بشکه نفت خام عراق در سال جاری از طریق شرکت‌های تجاری لبنان و مصر، تحت کنترل رادار و توسط کشتی‌های ایرانی، به دولت سوریه تحویل داده شده است. تحقیقاتی که روی اسناد پیشتر فاش نشده حمل و نقل و پرداخت‌ها انجام شده است، دال بر آنند که این محموله‌های ناشناخته، علاوه بر محموله‌های شناخته شده تر [نفت خام ایران] به رغم تحریم‌های بین المللی، رژیم اسد را سرپا نگه داشته است.
شرکت ملی نفت سوریه، سیترول -دریافت کننده نفت- و شرکت ملی نفتکش ایران(NITC)- متصدی حمل و نقل ایرانی که فرستنده نفت است- هر دو در لیست تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار دارند. هرچند شرکت‌های خارج از ایالات متحده و اتحادیه اروپا مشمول تحریم نیستند، آنها‌یی که با شرکت‌های تحت تحریم کار می‌کنند خود را در خطر قرار گرفتن در لیست سیاه قرار می‌دهند. در واقع، دستکم نام چهار شرکت جهان سومی به دلیل ارتباط با NITC در دسامبر ۲۰۱۳ به لیست تحریم‌ها اضافه شد.

منبع: http://www.reuters.com/article/2013/12/23/us-syria-oil-idUSBRE9BM0RI20131223

درعین حال، بررسی دیگری نشان می‌دهد که دولت سوریه برای مقدار قابل توجهی مواد غذایی مانند آرد، شکر و برنج از طریق یک”خط اعتباری ایرانی” مناقصه برگزار می‌کند. این بدین معنی ست که از فروشندگان خواسته می‌شود که با پرداخت‌هایی که از طریق منابع مالی ایران- تحت توافق نامه بین بانک تجارت سوریه و بانک توسعه صادرات ایران- صورت می‌گیرد، موافقت کنند. علاوه بر این، بسیاری از پیشنهادات برای یکی از دو مناقصه عمومی، ظاهرا توسط شرکت‌های ایرانی صورت گرفته که در مورد شکر و برنج”موجود در ایران” بود.
منبع: http://www.dailystar.com.lb/Business/Middle-East/2013/Dec-24/242189-syria-issues-second-food-tender-using-iranian-credit.ashx

نظر سردبیر:
نیازی به یادآوری نیست که این نفت و مواد غذایی برای مصرف مردم سوریه که حقیقتا درسرما و گرسنگی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، نیست؛ بلکه بیشتر برای استفاده نیروهای رژیم است و برای شبه‌نظامیان و چماق‌دارانی که پابه پای آنان می‌جنگند. بدون حمایت‌های ایران، حکومت سوریه پیش از این‌ها سقوط می‌کرد و جان بسیاری از مرگ نجات می‌یافت. مقاله رویترز با توصیف حمل و نقل نفت به عنوان”نجات دهنده پنهانی اسد”، بر این نکته تاکید می‌کند.

پاسخ دهید