Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

القاعده، «جنگ داخلی» سوریه و رسانه‌های ایرانی

اگر مخاطب تلویزیون ایران باشید یا روزنامه‌های رسمی کشور بخوانید، به احتمال بسیار برمبنای اخباری که در مورد سوریه از این رسانه‌ها دریافت می‌کنید تصور شما از درگیری‌های خونبار این کشور چنین است: سوریه درگیر «جنگ‌داخلی» است، یک طرف این جنگ رئیس‌جمهور محبوب و مردمی این کشور بشاراسد و حکومت وی و طرف دیگر، گروه‌های مسلح تروریستی خونخواری هستند که اغلب نیروهای آنها غیرسوری‌اند. در دو ماه گذشته، با بالاگرفتن درگیری‌ها بین یک گروه وابسته به القاعده (داعش) و سایر گروه‌های مخالف دولت در سوریه، رسانه‌های دولتی ایران فرصت را مغتنم شمرده‌اند تا تصویر غیرواقعی خود از درگیری‌های سوریه را بیش از پیش بر ذهن مخاطبانشان مسلط کنند و با استفاده از نفرت و هراس مردم از گروه‌های تندرو مذهبی ماند القاعده، اسد را به عنوان تنها گزینه موجود معرفی کنند.

آنچه رسانه‌های رسمی ایران هرگز به مخاطبان خود نمی‌گویند این است که شکل‌گیری و قدرت‌گرفتن گروه داعش یا «دولت اسلامی عراق و شام»، با حمایت مستقیم و غیر‌مستقیم دولت سوریه و حامیان ایرانی و روس آن صورت گرفته‌است تا بتوانند خطر مسلط شدن القاعده در صورت شکست اسد را در سطح بین‌المللی مطرح کنند و از آن به عنوان تاکتیکی برای شکست انقلاب مردم سوریه بهره گیرند.

داعش گروهی است که فعالیت‌های آن بیش از هرچیز به سود حکومت سوریه تمام شده‌است؛ از جمله جنگ این گروه با گروه‌های وابسته به اپوزیسیون سوریه یا تصرف مناطق آزاد شده توسط نیروهای اپوزیسیون و برقراری حکومتهای اسلامی تندرو و سرکوبگر درآنها. درست به همین دلایل بود که در دسامبر 2013 نیروهای اپوزیسیون ناچار شدند بر علیه داعش اعلام جنگ کنند. برای بسیاری از سوری‌ها اکنون دو انقلاب در سوریه در جریان است، یکی برعلیه رژیم خونریز سوریه و دیکتاتوری اسد و دیگری بر علیه گروه خشن داعش و حکومت طالبانی آنها؛ در واقع سوری‌ها این دو گروه را دو روی یک سکه می‌بینند.

هیچ یک از موضوعات بالا اما در رسانه‌های دولتی ایران منتشر نمی‌شود. به عنوان مثال فارس‌نیوز که گفته می‌شود روابط خوبی نیز با سپاه پاسداران دارد صفحه‌ای ویژه را به درگیری‌های سوریه اختصاص داده‌است{۱}. اما مطالب این صفحه صرفا در مورد گروه تروریستی داعش است و هیچ اشاره‌ای به انقلاب مردم سوریه در آن نمی‌شود. اخباری که اخیرا در مورد نفوذ عمیق نیروهای رژیم سوریه در گروه داعش منتشر شده‌اند به هیچ‌وجه در این خبرگزاری منتشر نمی‌شوند. بنابر این اخبار، تعدادی از فرماندهان گروه داعش که توسط نیروهای اپوزیسیون دستگیر شده‌اند جزو نیروهای عالیرتبه ارتش سوریه بوده‌اند و تعدادی دیگر از آنها یا پاسپورت‌های ایرانی و روسی داشته‌اند یا اخیرا به این دو کشور رفت‌وآمد کرده‌اند.

اغلب مطالبی که به عنوان اخبار سوریه و عراق در صفحه بین‌الملل سایت خبرآنلاین (که منسوب به علی لاریجانی، رئیس‌مجلس شورای اسلامی به شمار می آید) منتشر می‌شود نیز به داعش و سایر گروه‌های مرتبط با القاعده می‌پردازد. این وبسایت خبری نیز هیچ اشاره‌ای به معترضان سوری و بیزاری آنها از این گروه‌ها نمی‌کند. در ماه‌های اخیر حتی پیش از آنکه اپوزیسیون سوریه علیه این گروه اعلام جنگ کند، اعتراضات مردمی بسیاری برعلیه داعش و حکومت خشن آنها در بخش‌های تحت کنترل این گروه منتشر شده‌است. درو اقع اعلام جنگ اپوزیسیون به داعش به این دلیل اتفاق افتاد که تعدادی از فرماندهان و نیروهای تحت پوشش اپوزیسیون توسط اعضای داعش دستگیر شده و به قتل رسیدند.

بعلاوه، نکته مهم‌تر این است که –هرچند رسانه‌های حکومتی ایران اشاره‌ای نمی‌کنند، اما – نیروهای وابسته به القاعده، تنها نیروهای غیرسوری نیستند که در خاک سوریه می‌جنگند؛ تعداد چشمگیری از اعضای سپاه قدس، حزب‌الله لبنان و شبه‌‌نظامیان عراقی نیز در سوریه حضور دارند که در کنار ارتش این کشور و برعلیه مردم معترض می‌جنگند. اشاره به این موضوع، خط‌قرمزی‌ست که رسانه‌های ایرانی جرات گذشتن از آن را ندارند.

http://www.farsnews.com/newsH.php?hoz=279
http://www.khabaronline.ir/service/World

پاسخ دهید