Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

آیا فارس نیوز اخبار سوریه را تحریف می کند؟

خبرگزاری فارس در تفسیری به نقل از تحلیلگران بین‌المللی مدعی شد بشار اسد در قدرت می‌ماند. این خبر بر مبنای مقاله‌ای عربی است. به نقل از شبکه العالم، “لمیس فرحات” نویسنده این مقاله که در پایگاه لبنانی “پانوراما الشرق الاوسط” منتشر شده است، گفت: احتمال سرنگونی بشار اسد مطرح نیست، زیرا حتی در صورت هزینه کردن مبالغ هنگفت از سوی آمریکا برای نظم بخشیدن به مخالفان، تحقق این احتمال به ویژه در سایه فقدان وجود اتحاد و نظم میان گروه‌های مخالف حکومت سوریه کاملا دشوار به نظر می‌رسد. این مقاله عمدتا به نقل از دیپلمات آمریکایی که نامش ذکر نشده و همچنین برخی از گزارش‌های منتشر شده در مجله وال استریت، نوشته شده است. نمی‌توان گفت “تحلیلگران بین المللی” که فارس نیوز به صورت گمراه کننده‌ای از آن استفاده کرده است، واژه مناسبی است.

خبرگزاری فارس اضافه می‌کند: پیروزی‌های پی درپی ارتش سوریه در چند ماه گذشته و بیم آمریکا از رسیدن کمک‌هایش به دست افراطیون و همچنین تردید در تغییر تعادل قوا در سوریه موجب تغییر تحلیل آمریکایی‌ها درباره جنگ سوریه شده است.
به گفته فارس، برخی از مقامات عالی رتبه دولت اوباما و پنتاگون بر این باورند که فرصت برای تقویت مخالفان معتدل به پایان رسیده و از فشارها بر بشار اسد برای کناره گیری کاسته خواهد شد.
خبرگزاری فارس به نقل از یک دیپلمات آمریکایی تاکید می‌کند: این گونه به نظر می‌رسد که بشار اسد، سید حسن نصرالله و “حامیان سوریه” در این جنگ پیروز شده‌اند. این در حالی ست که در مقاله اصلی به جای “حامیان سوریه”، نام “قاسم سلیمانی”، سرلشگر ایرانی آمده است.

صرف نظر از تحریف اخبار، به نظر می‌رسد موضع دولت آمریکا در قبال بشار اسد کاملا برعکس است. یک مجله لبنانی گزارشی در مورد جزئیات مذاکرات محرمانه میان اپوزیسیون های سوری و سفیر پیشین آمریکا در دمشق، رابرت استفان فورد -که مسئول اصلی پرونده سوریه در دولت آمریکا است- منتشر کرد. فورد، بنا به گزارش، “چهار ٬در کار نیست٬ ” دولت آمریکا را به اپوزیسیون‌های سوری منتقل می‌کند:
مداخله ارتش آمریکا در کار نیست، قطعنامه شورای امنیت در کار نیست، سلاح های پیشرفته برای مخالفان در کار نیست، باقی ماندن اسد در مسند قدرت در کار نیست.

منابع:
۱.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921012000111
۲.
http://www.mepanorama.com/398808/دبلوماسي-أميركي-يبدو-أن-الأسد-ونصر-الل/
۳.
[3] http://www.all4syria.info/Archive/122420

پاسخ دهید