Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

آخرین اخبار از سوریه – ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳

– غرب خواهان باقی ماندن اسد است
– بازیگر فلسطینی در زندان حکومت سوریه می‌میرد

غرب خواهان باقی ماندن اسد است

به گزارش خبرگزاری رویترز، قدرت‌های غربی به اپوزیسیون‌های سوری هشدار دادند که “مذاکرات صلح” نشست ژنو ۲، منجر به کناره‌گیری بشاراسد از مسند قدرت نخواهد شد. این توجیهی است برای تغییر موضع غرب چرا که برای آن‌ها برکناری اسد ” هرج و مرج و تسلط اسلامیان تندرو را به همراه دارد”.

منبع: http://uk.reuters.com/article/2013/12/17/uk­syria­crisis­assad­idUKBRE9BG18X20131217

نظر سردبیر:
چه هرج و مرجی بیشتر از اینکه هر روز شهرها با انفجار بشکه‌های منفجره با خاک یکسان می‌شوند، هزاران تن می‌میرند یا در زندان‌ها ناپدید می‌گردند، میلیون‌ها نفر آواره می‌شوند و غیره و غیره. بستگی دارد از چه زاویه‌ای به ماجرا نگاه کنیم!

نظر خبرنگار نامه شام در تهران:
در همین حال، دولت ایران امروز اعلام کرد که به مذاکره با غرب، حول اجرای توافقنامه هسته‌ای، ادامه خواهد داد. این در حالی است که هفته گذشته آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه نوزده فرد و شرکت ایرانی اعمال کرد. در پاسخ به این جریان دولت ایران تصمیم به توقف مذاکرات گرفته بود. آیا این اتفاقات مرتبط‌اند؟

————–

بازیگر فلسطینی در زندان حکومت سوریه می‌میرد

بازیگر محبوب سوری-فلسطینی زیر شکنجه، در یکی از زندان‌های رژیم سوریه، جان باخت. حسن حسن یکی از معدود فعالان سوری-فلسطینی ساکن در اردوگاه Yarmouk Palestinian در دمشق بود که مدت‌ها تحت محاصره و بمباران، به ثبت جنایات رژیم و همچنین به کمک‌های انسان دوستانه پرداخت. وی در پاییز امسال- پس از اینکه در حین ساخت فیلم‌های کوتاهی، در نقد حکومت و شرایط موجود در اردوگاه، شناسایی شد – در یکی از ایست‌های بازرسی رژیم دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد. روز گذشته خانواده حسن توسط مقامات مطلع شدند که وی، احتمالا زیر شکنجه، جان باخته است.

دوستان حسن ویدیویی را از قبل از شروع قیام سوریه در مارچ ۲۰۱۳، در سایت یوتیوب گذاشته‌اند. در این ویدیو حسن می‌گوید:

“نمی‌خواهم اردوگاه را ترک کنم، ای کاش می‌توانستم اینجا بمانم. ای‌کاش شرایط مسائد بود و می‌توانستم به زندگی در اینجا ادامه دهم. اگر می‌توانستم دست کم یک کار در سال انجام دهم و تنها آن را در اردوگاه نشان دهم، دیگرهیچ مشکلی نبود. نارضایتی نداشتم. نمی‌خواهم مشهور باشم. هیچ چیز نمی‌خواهم باشم. تنها می‌خواهم اینجا بمانم و بتوانم کار کنم. یک زندگی معمولی و نه بیشتر. در چنین شرایطی حقیقتا راضی وخوشحال خواهم بود”.
برای آشنایی بیشتر با زندگی، کار و فعالیت‌های حسن، وبلاگ زیر را ببینید:
https://www.oximity.com/article/On­Hassan­Hassan­or­the­most­beautiful­1#.UrCZbqaPE­4.facebook

همچنین نگاه کنید به مستندی با ایفای نقش حسن که در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه شده است:

چند مورد از کارهای اخیر او (از داخل اردوگاه یرموک تحت محاصره در دمشق):
http://www.youtube.com/watch?v=­cY3yrrtVEo
http://www.youtube.com/watch?v=6AizbtPZBK

نظر سردبیر:
کسانی که همچنان بهانه‌ای برای دفاع از رژیم سوریه دارند، یا خیال واهی در سر می‌پرورانند که این کشور”آخرین بلوک مقاومت” برای احقاق حقوق فلسطینیان است و این مبارزه‌ای علیه صهیونیست‌ها و امپریالیسم غربی است، لطفا چشمان‌شان را باز کنند و کمی احترام برای مبارزان فلسطینی چون حسن- و هزاران سوری – فلسطینی دیگر که توسط حکومت سوریه کشته یا آواره گشته‌اند- قائل باشند که جان خود را فدای انقلاب سوریه کردند. همچنان که سوری-فلسطینیان در تظاهرات ضد رژیم در طی دو سال اخیر شعار می‌دادند، “یک، یک، یک ــ سوری‌ها و فلسطینیان یکی هستند”.

پاسخ دهید