Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

آخرین اخبار از سوریه – ۱۸ نوامبر ۲۰۱۳

– مخالفان دولت یکی از فرماندهان محبوب و مهم خود را از دست دادند
– ساختمان مرکز رسانه ای مستقل حلب در یک حمله هوایی ویران شد
– درگیری نیروهای اوپوزیسیون با شبه نظامیان شیعه در محله سیده زینب در حاشیه دمشق

مخالفان دولت یکی از فرماندهان محبوب و مهم خود را از دست دادند

سوری‌ها امروز سوگوار درگذشت عبدالقادر صالح، فرمانده محبوب گردان‌التوحید بودند. صالح دو روز پس از هدف قرارگرفتن توسط نیروهای دولتی در حلب در شمال سوریه، دیروز بر اثر جراحت‌ها در بیمارستانی در ترکیه چشم از جهان فروبست. آقای صالح یکی از مهم‌ترین فرماندهان نظامی در میان نیروهای اپوزیسیون به شمار می‌آمد و گروه او، گردان‌التوحید، یکی از بزرگترین گروه‌های زیرمجموعه ارتش آزاد سوریه بود. علاوه بر دستاوردهای نظامی، صالح پیش ازین در حل مشکلات درون‌گروهی میان بخش‌های مختلف اپوزیسیون سوریه نیز نقش موثری ایفا کرده‌بود.

نظر سردبیر:
خطاب به خوانندگان سکولار و صلح‌طلبی که از نیروهای اسلامگرا بیزار و نگران قدرت گرفتن اسلامگرایان سلفی و به خشونت‌ کشیده‌شدن انقلاب سوریه هستند؛ ممکن است برای شما جالب باشد که بدانید آقای صالح پیش از آغاز انقلاب سوریه در مارچ 2011، تاجر موادغذایی و یکی از نخستین کسانی بود که در راهپیمایی‌های صلح‌آمیز محل زندگی خود در حومه حلب حاضر می‌شد. تنها پس از سرکوب شدید معترضان، استفاده رژیم از سلاح‌های سنگین، قتل‌عام مردم و در نتیجه غیرممکن و بی‌معنا شدن اعتراضات مسالمت‌آمیز بود که وی مانند بسیاری دیگر دست به اسلحه برد.

——-

ساختمان مرکز رسانه ای مستقل حلب در یک حمله هوایی ویران شد

یک مرکز رسانه‌ای مستقل در شهر حلب در حمله هوایی نیروهای دولتی ویران شد. دست‌کم چهار شهروند-خبرنگار و فعال رسانه‌ای طی این حادثه زخمی شدند و بخش قابل توجهی از تجهیزات این مرکز نیز از میان‌رفت.
خرابی‌های ناشی از این حمله‌هوایی را می‌توانید در این ویدئو مشاهده کنید:
همزمان، حملات سنگین هوایی در مناطق الاذاعه و صلاح‌الدین در حلب و تلاش خونبار و ناکام نیروهای دولت سوریه برای ورود به این محلات که تحت اختیار نیروهای مخالف قرار دارند نیز ادامه یافت.
منبع: مرکز رسانه‌ای حلب

نظر خبرنگار نامه شام در حلب:
رسانه‌های مستقل یکی از موثرترین سلاح‌های انقلاب سوریه هستند؛ در واقع میزان کارایی آنها شاید حتی با سلاح‌های جنگی برابری کند. به همین دلیل است که حکومت سوریه با بیرحمی تمام فعالان رسانه و شهروند-خبرنگاران را از همان ابتدا به شدت مورد حمله قرار داده و درست برای همین باید این رسانه‌ها – از جمله صفحه ما- را مورد حمایت قرار‌داد.

نظر سردبیر:
براساس شواهد تجهیزات نظامی مورد استفاده در این حمله هوایی نیز مانند حملات پیشین توسط روسیه و ایران تامین شده‌بودند. علاوه بر دولت سوریه، آیا نباید دولت‌های این کشورها را نیز بابت نقش‌شان در این حمله وحشیانه بر علیه رسانه‌های آزاد مقصر شمرد؟ آیا همکاران روزنامه نگار ما در ایران نباید موضعی در این‌باره بگیرند؟ صداهای رسایی که همواره در حال دفاع از رسانه‌های آزاد هستند چرا در مورد سوریه حرفی به زبان نمی‌آورند؟

——

درگیری نیروهای اوپوزیسیون با شبه نظامیان شیعه در محله سیده زینب در حاشیه دمشق

درگیری مسلحانه میان نیروهای اپوزیسیون سوریه و دو گروه شبه‌نظامی شیعه، حزب‌الله و گردان ابوالفضل‌العباس، در محله شیعه‌نشین سیده زینب در جنوب دمشق – که یکی از اماکن مقدس شیعیان نیز در آن واقع شده- ادامه دارد. همزمان گزارش‌های رسیده از محله بابیلا در حاشیه دمشق حاکی از آن است که 25 شبه‌نظامی حزب‌الله که طی عملیاتی قصد نفوذ در جبهه مقابل را داشته‌اند کشته و زخمی شده اند.
منبع: شاهدان عینی از محل وقوع درگیری‌ها

نظر سردبیر:
قابل توجه کسانی که هنوز هم نقش حزب‌الله و ایران را در سرکوب انقلاب سوریه انکار می‌کنند: چشم‌هایتان را باز کنید!
چشم‌انداز خشونت‌های مذهبی و جنگ داخلی در سوریه و احتمال گسترش آن به سایر کشورهای منطقه بسیار نگران کننده‌است- شاید شما هم بیانیه اخیر گروه جیش‌العدل (ارتش عدالت) را شنیده‌باشید که در آن سران این گروه اعلام می‌کنند که به زودی قصد حمله به اهدافی درون خاک ایران را دارند. در لینک زیر می‌توانید متن این بیانیه را بخوانید:
)http://eaworldview.com/2013/11/iran-spotlight-leader-sunni-insurgents-jaish-ul-adl-says-group-wont-hit-civilian-targets-urges-tehran-end-support-assad/(

اما سرزنش سلفی‌ها و نیروهای جهادی (به بیان دیگر سنی‌ها) بابت این موضوع در بهترین حالت، گمراه‌کننده و در بدترین حالت تحریف عامدانه حقیقت بر مبنای منافع سیاسی گروهی خاص است. نمی‌توان بر این حقیقت چشم بست که بخش زیادی از این دست بیانات بیش از هرچیز عکس‌العملی است به نقش حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان شیعه در سوریه، چنانکه یک ضرب المثل معروف عربی می‌گوید: «خطاکار کسی است که آغازگر ماجراست.»

پاسخ دهید